buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Ahonnan csak fogyni lehet


2002.11.19

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Kontra Ferenc művének magyarországi elismertetéséhez feltétlenül újra ki kellene adni 1988-as regényét, az újvidéki Forumnál megjelent Drávaszögi kereszteket, e mű ugyanis ugyanolyan fontos állomása az írói életműnek, mint Balázs Attila esetében a Cuniculus. Csupán a Drávaszögi keresztek ismeretében látható be az az ív, amelyen Kontra eljutott a Gimnazistákig; az elsôben ugyanis a tájmítoszt ragadja meg, és a tájban folyó közösségi létet beszéli el epiko-lirikus történetfüzérben, a legutóbbiban pedig önmagára fókuszál, az elsôben balladisztikusan tragikus a hangja, a mostaniban kesernyésen ironikus. Az elsô a gyertyalétet és az életrôl leszakadó sorsokat fűzi mementóként szövegbe, a Gimnazistákban igazából nem fejezôdik be semmi, csak visszafordíthatatlanul halad elôre, mint a horvátországi Laskó olajos padlójú, negyvenes égôvel megvilágított mozija vásznán a hôsöket magával ragadó tutaj a River of No Return habjain. A regényben – kétséget kizáróan önéletrajzi regényrôl lévén szó – az elbeszélô-szerzô lesz az ernyedt izmú tutajos, aki kamasz könnyeit nyelve kormányoz két valóság és sziklányi hiányok között.

A lehetôség hozta döntés, hogy horvátországi (akkor még jugoszláviai) magyarként az anyaországban, Pécsett járhat gimnáziumba, egycsapásra felnôtté avatta a regényhôst, az egyedüllét minden felelôsségét vállalnia kellett, de ezzel egyetemben az örökös becsomagoltságból eredô hontalanság keresztjét is a vállára vette, többé nem volt igazán odahaza sohasem. Egy illúziókra épült országból érkezett egy ugyancsak látszatvilágba, ahol a képmutatás volt a mérvadó. Az idegen országban szemforgató, elit közösségbe került, csupa alakoskodás és a középszerűséget palástoló affektálás vette körül, hát nem is teszi könnyen zsebre Pécs mindazt, amit a huszadik századi városlakóvá vedlett Kontra Ferenc a szemébe mond ennek a városnak, mindazok közös metonímiájának, akikkel összehozta a négy középiskolai esztendô. Nem biztos, hogy a pécsiek olyannak látták, látják városukat, amilyennek Kontra emlékeiben él, de ebben a regényben ez a kép hiteles. Kontra ugyanis az apollóni distancia objektivitásával kívánta megírni a hetvenes évek derekán serdülô rocknemzedék lázadását, aminek a kollégium falai, a tanárok képmutatása és az önkéntes rendôrök szabtak határt, és ezt az objektivitást oly mértékben sikerült is neki elérnie, hogy gimnazista társai hitelesnek mondják a regényt. Az objektivitás alól azonban átüt a szív iróniája, ami a legkevésbé se kegyes a regény szereplôivel szemben.
Kontra Ferenc a Gimnazistákban a maga írói felkészülését is megírta, azt, ahogyan búcsút vett a versektôl, a rockszövegektôl, vásárolt három keményborítós füzetet, amibe a Children of the Revolution címen trilógiát kívánt írni, ám szöveg helyett csak rajzok, vázlatok gyűltek a füzetbe, végül a T. Rex együttestôl kölcsönzött címet is banálisnak találta és kitépte. A trilógia csak hiányokból épülhetett volna. Ekkor született meg a döntése, hogy a továbbiakban csak magáról ír. És ezzel mintha a magyar regényirodalom krónikáját is megírta volna: a magyar prózában egyáltalán ekkor kezdôdött a történet rehabilitálása, ekkor indult meg a folyamat, amely során „az elbeszélés aktusa kilép a történetmondás útvesztôjébôl és történetalakzatként disszeminálódik” (Bombitz Attila); innentôl fogva vetül az írói tekintet az öntörténet tükrébe, az önelvűen alakuló, fikciós történetek helyébe az életelvűségre alapozó családtörténet, a napló, mint öntematizációs eszköz, a legenda vagy az urbánus anekdota kerül, amibôl kiindulva a múlt század kilencvenes éveire eldôl, hogy a nagyregény műfajának helyébe a töredékregény lép, hogy a regénytörténet helyét a novellaregény veszi át. Az önmagára való figyelés regénye, a határon túli iskola érzelmi világának az elveszített otthon távoli meglétére való rávetítése végül az örök hontalanság, a kisebbségben levés revelációjáig jut el, amit a regényben az elbeszélô horvátországi-baranyai nagyanyja mond ki: „...magyar csak itt lehetsz, mert tudják rólad, hogy az vagy. Azok tudják, akik gondoskodnak róla, hogy az anyakönyvi kivonatodon és valamennyi dokumentumodban még a szüleid neve se szerepeljen magyarul, nemhogy a tiéd. Hogy sohase tudd bizonyítani másutt a világon a származásodat. Bennünket nagyon tudatosan radíroztak. Koncentrációs tábor ez is, vagy ha így szebben hangzik neked: nemzetiségi lét, mint az aborigináloké, ahonnan csak fogyni lehet, ennek a tudatát szintén a génjeinkben hordozzuk, éppúgy, mint a tulajdonságainkat, a szorongásainkat, azokat is, amiket a nagyszüleink éltek át. Úgy öröklöd a félelmeiket, ahogyan a szemed színét.”
A Kontra-regény elôzményei ott találhatók a Légy jó mindhalálig, az Iskola a határon, A város és a kutyák vagy éppen az Utas és holdvilág (meg egy sor más könyv) lapjain – ez azonban más: saját keserűségét tematizálja és nem akar regény lenni, nem akarja, hogy befejezôdjön és nem akarja, hogy benne bármi véget érjen.

Kontra Ferenc: Gimnazisták
Magyarország, elejétôl fogva
Magyar Könyvklub,1236 oldal, 1750 Ft

Fekete J. József

 
Osztályzat:



 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu