buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Nem születtem vállalkozónak


2001.12.05

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Hét év. Éppen ennyi idő telt el azóta, hogy 1994 decemberében megjelent egy hosszabb beszélgetés a Park Kiadóról (204 könyv, ötmillió példányban) az Új Könyvpiacban. A korabeli szám megsárgult papírja egy sikeres, nagy ívű pályát befutott kiadó “mérföldköveit” őrzi. A mostani interjúban ott folytatjuk Rochlitz Andrással, a kiadó vezetőjével, ahol annak idején abbamaradt.
 

• 1994 decemberében a Park Kiadó igazgatójaként te lettél a Líra és Lant Rt. vezérigazgatója, mit gondolsz erről utólag?

– Ez a kis kitérő nagyon izgalmas időszak volt az életemben. Erdős Ákos, a Líra és Lant akkori tulajdonosa kért fel a cég vezetésére. Mindig is foglalkoztatott a magyarországi könyv-ter-jesztés megoldatlansága. A kérdés nem kereskedőként, hanem szervezési szempontból izgatott. Mint kiadóvezető pedig arról álmodtam, hogy a könyveinket egy velünk szoros kapcsolatban álló cég fogja végezni. Sajnos az álmom álom maradt, mert pár hónap elteltével, tulajdonosváltás következtében a Líra és Lantnál töltött tiszavirág-életű pályafutásom véget ért.

• Ezt hamarosan követte a Jeles és Társa könyvkereskedő cég bezárása, illetve a Nap Könyv Kft. indítása, mely cégek – más kiadók könyvei mellett – a Park Kiadó könyveit terjesztették.

– Az 1995-ös év második felétől másfél évig nagyon nehéz időszakba került a Park Kiadó kereskedelmi szempontból. A Jeles és Társa cégben keletkezett likviditási problémát meglehetősen durva eszközökkel állította helyre Rényi Gábor, a Novotrade Rt. (egyben a Park és a Jeles és Társa többségi) tulajdonosa, melynek következtében számos kiadó könyve kifizetetlenül benmaradt. Ezt a lépését a mai napig szenvedi, de mondhatom, senki sem jött ki jól a dologból. Ebből az abszolút vert helyzetből indult a Nap Könyv. Elsősorban Nagyiván Attilának köszönhető, hogy nagyon kemény és korrekt munkával sikerült kimásznunk ebből a gödörből. 1997-ben már olyan jól ment a Nap Könyvnek, hogy a továbblépés módozatain kellett gondolkodnunk.

• Honnan jött az ötlet a Sunbooks féle könyvdisztribúciós rendszer létrehozására?

– Arra gondoltunk Attilával, hogy egy kicsit szétnézünk a világban. Megkértem az angliai partnereinket, hogy szervezzenek számunkra egy tanulmányi kirándulást. Rényi Gábor, aki mindig figyelemmel kísérte a kiadó munkáját, csatlakozott hozzánk. Hagyományos disztribúciós rendszereket néztünk meg és az ott látottak tetszettek meg annyira Gábornak, hogy úgy döntött, ezek mintájára Magyarországon is létre kell hozni egy ilyen rendszert.

• És mi történt a kiadói oldalon?

– Itt nem tudok nagy változásokról beszámolni. Elmúltak azok az évek, amikor az általunk behozott Dorlig Kindersley féle fantasztikusan illusztrált könyvek forradalmasították a magyar könyvkiadást. Mára oly mértékű utánzás, epigonizmus alakult ki e könyvek terén, hogy a Dorlig Kindersley is befulladt. Ilyen mértékű innovációval csak nagyon ritkán lehet előállni. Természetesen tartjuk a Szemtanú sorozatot, de mára ezeknek a könyveknek a dominanciája az egész világon, így nálunk is lecsengett.

• Mégis, melyek azok a könyvek, amelyeket fontosnak, meghatározónak tartasz az elmúlt öt-hat év távlatából?

– Mielőtt erre a kérdésre válaszolnék, szeretném megemlíteni, hogy a Kindersley könyvek mellett a mai napig büszkék vagyunk a menedzser könyveinkre, vagy a gyakorlati pszichológia köteteinkre is, amelyek szintén új színfoltot jelentettek a magyar könyvkiadás palettáján a kilencvenes évek elején. Az újabb korból pedig a Kepes könyvünket emelném ki. Ezzel a könyvvel megint valami olyanba fogtunk bele, amelybe addig Magyarországon senki. Ugyanis ezt megelőzően nem jelentettek meg neves tévés személyiségről könyvet. Óriási volt a sikere. Két kiadásban, kiadásonként több mint százezer példányban fogyott el. Természe-tesen a konkurencia abban a pillanatban jött utánunk és most már a tévés sztárok (Vitray, Havas, Trvtko, stb.) kiadása abszolút divat lett. Jóleső érzéssel gondolok arra, hogy e könyvek kiadásában mi voltunk az elsők.

• A Sunbooks segítette vagy visszavetette a Park könyveinek az értékesítését?

– Az idei év tavaszáig a kiadó sorsa valóban nagyon összefonódott a Sunkbooks-szal. Azonban Rényi Gábor volt az, aki két évvel ezelőtt felajánlotta a Park eladását, mondván, hogy neki minden kiadóval, így velünk is egyenlő távolságot kell tartania. Két éves tárgyalás-sorozat végén idén március óta én vagyok a kiadó egyszemélyes tulajdonosa. Ezzel a köztünk lévő nagyon erős köldökzsinórt elvágtuk, ami nagyon időszerű volt már szakmailag és emberileg is. Sűrűn hallottam, hogy könnyű neked, mert ott áll mögötted a Novotrade. Ez pénzügyi segítséget soha nem jelentett, de alkalmanként a bukásainkba Gábor aktívan belejátszott. Ezzel persze nem akarom felmenteni magam.

• Előnyt vagy hátrányt jelentett számotokra a Sunbooks?

– Két-három éve versenyhátrányos helyzetben dolgozunk, úgy szoktam mondani, hogy jókora vasgolyóval a bokámon futjuk a távot. Ez ellen nem az igazságérzetem tiltakozik, csupán megjegyzem, hogy egy saját tulajdonban lévő kiadó mindig szabadabban tud mozogni. A Novotrade a Parkban lévő üzletrészét arra is használta, hogy az egyébként innovatív és jó elgondoláson alapuló rendszerének beüzemelését segítse. Egyfajta eszköz voltunk a kezében. Számunkra a Sunbooks-nak a Késmárk utcába való költözése is hátrányos volt. Attól kezdve pedig, hogy elindult az internetes kereskedés, nekünk a kísérleti nyúl szerepe jutott. Azt gondolom azonban, Rényi Gábor helyében más is kihasználta volna ezt a helyzetet. Az eredmény: kevésbé tudtunk jelen lenni a piacon és az a szakmai ellenállás, ami a Sunbooks egész működését kíséri, az bennünket is negatívan érintett.

• Március óta a golyók lekerültek a lábadról, másként fogalmazva, szabadon hajózhat a Park az irányításod alatt a nyílt vizeken, milyen érzés?

– A Sunbooks-szal fennálló szerződésünk csak 2002 februárjában jár le, tehát egyfajta köldökzsinór még létezik köztünk. A rendszerrel kapcsolatban azt kell mondanom, hogy folyamatosan fejlődik. Ha valaki hozzám fordul ezzel kapcsolatban, akkor arra bíztatom, hogy nézze meg, próbálja ki és használja arra, amit tud. Februártól a nagykereskedőket és a bolthálózatokat már mi magunk fogjuk ellátni, de a kis üzleteket, valamint a nagy áruházakat – a TESCO-t és az Auchant –, a Sunbooks.
Ami pedig az érzéseket illeti, gyakran felteszem a kérdést magamnak, mi lesz akkor, ha az elkövetkező években rosszab könyveket adunk ki, mint eddig. Amióta létezik a Park, bennem mindig komoly szorongással kezdődött minden év, vajon lesz-e bennem elég kreativitás, ötlet? Most a kiadó megvásárlásához felvett komoly hitelállomány is jó ürügy arra, hogy szorongjak. Mindenesetre jó érzéssel tapasztalom, hogy a mostani helyzetben sem vagyok jobban megijedve, mint korábban. Nem születtem vállakozónak, ha ma belenézek a tükörbe, akkor nem egy Bill Gates vagy egy Várszegi Gábor néz vissza rám. Annak idején azért vágtam bele a könyvkiadásba, mert kipróbálhattam az ötleteimet és kellett hozzá egy kis intellektus. Nem lettem volna vállalkozó, ha Rényi Gábor nem terel ebbe az irányba. Sokat tanultam tőle és ma is őrzöm ezt a segítséget. Valószínűleg már sokat visszafizettem a tartozásomból. Elmondhatatlan kreatív környezet jellemezte a nyolcvanas évek második felében a Novotrade-et, ennek ma sem szeretnék hátatfordítani.

Lafferton Kálmán

 
Osztályzat:



 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu