buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
A posztmodern utáni posztmodernek


2009.05.28

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Ekler Andrea és Erős Kinga válogatásában fiatal alkotókat bemutató kiadványt jelentetett meg a Magyar Írószövetség. A kötet a szerkesztők előszava szerint szubjektív válogatás, amely az eltérő irányzatok, értékrendek sokszínűségét kívánja reprezentálni a bemutatott húsz – az 1970-es születésű Térey János és az 1983-as Falusi Márton közötti időskálán mozgó – szerző portréjával. E célkitűzés mellett a könyv háromnyelvű (magyar, angol, német) előszava és tényadatokat közlő minilexikonja – a Bakos Zoltán által készített kiváló fotókkal együtt – a hazai irodalomban már ismertnek számító szerzők iránti nemzetközi érdeklődés felkeltését is szolgálja.
 

A sokrétűséget jelzi, hogy nem lehet egyetlen skatulyába szorítani a könyvben szereplő írókat, költőket, ám hívószavakra, a bemutatott alkotók némelyeit vagy többségét összekötő értékszemléleti és attitűdbeli egyezőségekre, vagy éppen közös gyökerekre bőséggel lelhetünk – jelen kritikában is csak kiragadott – példákat.

Gondolok itt elsősorban a bemutatott szerzők felét kitevő határon túliakra: az erdélyi (vagy onnan indult) alkotók esetében hangsúlyos hivatkozási alap lesz a számukra fórumot biztosító egykorvolt kolozsvári Előretolt Helyőrség folyóirat és az általuk képviselt, transzközépnek nevezett irányzat; de felbukkannak egyéb azonosságok is – bár e kategorizálás elsősorban a recenzens rendszerező erőszaktétele. A játékosság szórakoztató komolyságát Lackfi János és Király Farkas példázza – Wutka Tamás és Bertha Zoltán tanulmányaiban –, míg a közéletiség kérdése - hol közvetlenül, hol kulisszaként, indirekt módon – Nagy Gábor, Király Zoltán, Szálinger Balázs, György Attila, Csender Levente és Szabó Tibor Benjámin esetében figyelhető meg (Babus Antal, Demeter Zsuzsa, Pécsi Györgyi, Fazekas Ibolya, Ködöböcz Gábor, illetve Elek Tibor tollából). A más és másképpen befelé figyelő, de összességében helykeresőnek, helymeghatározónak és öndefiniálónak mondható líra Iancu Laura, Szentmártoni János, Rózsássy Barbara, László Noémi, Lövétei Lázár László, Karácsonyi Zsolt, Falusi Márton, illetve Győrffy Ákos művészetéből tárul elénk Ekler Andrea, Erős Kinga, Vincze Ferenc, Sturm László, Koncz Tamás, Papp Endre és Végh Attila értelmezésében. A politikumot és az alanyiságot Zsávolya Zoltán L. Simon László-portréja köti össze, de éppen e tanulmány kapcsán megjegyzendő, hogy a szakmailag igényes, ugyanakkor az érdeklődő széles közönséghez is szóló, számukra is értelmezhető eszszéket tartalmazó kötet írásai közül egyedül a Zsávolya-féle L. Simon-dolgozat az, amely nem törekszik kellőképpen a közérthetőségre.

A fent felsorolt címkéken kívül alighanem ki-ki megtalálhatja a maga számára szimpatikus egyéb összefüggésrendszereket, létezik azonban még egy vetülete a kötetnek, mégpedig a posztmodern megközelítés. Ezt az értelmezést a még nem említett szerzőknél, Térey Jánosnál, Nagy Koppány Zsoltnál és Orbán János Dénesnél figyelhetjük meg közvetlenül (Prágai Tamás, Dobás Kata és Farkas Wellmann Éva előadásában), ugyanakkor a posztmodernitás önmagában is fontos hivatkozási alap a könyv egészében. Ezzel nem kifejezetten az irányzatra, hanem az adott korra utalnék, amelyben a szerzők alkotnak, élnek, és amelybe – korábbi térhódítása után – immár irodalmi hagyományként épült be az önreflexív szövegközpontúság. Ennek hatásait kivédeni, kikerülni lehetetlen, de szükségtelen is: a Pályatükrökben bemutatott saját utak a posztmodern adta szabadságot kihasználva nyúlnak vissza korábbi tradíciókhoz. Találóan használja esszéjében Papp Endre Falusi Márton költészetére a posztmodern utáni romantika kifejezést, s ennek nyomán mégis alkalmazható az itt mélyebben megismert húsz szerzőre egyetlen, tág gyűjtőkifejezés: az írásom címében használt posztmodern utáni posztmodern előttiség. Mindez pedig talán már egy újfajta fősodor csíráit mutatja be, annak teljes kibontakozását ígérve.

Pályatükrök
Húsz portré fiatal alkotókról
Szerk.: Ekler Andrea és Erős Kinga
Magyar Írószövetség Arany János Alapítvány – Kortárs Könyvkiadó, 2009
192 oldal, 3800 Ft

 
 
 

Luzsicza István

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu