buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
(Új?) Dante


2009.01.29

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

„A szerelem (...) nem más, mint a léleknek szerelme tárgyával való lelki egyesülése (...), általa meg lehet ismerni, hogy milyen belül a lélek, látva kívülről, kiket szeret. (...) Az emberek sajátos szeretetet éreznek a tökéletes és tiszta dolgokhoz” – írja Dante a Vendégségben. A „lelki egyesülés”, a megismerés képessége, a vonzódás a tökéletességben keresett harmóniához világirodalmunk egyik főművének, a korai értő-olvasó, Boccaccio által „isteni”-re keresztelt dantei Commediának is kulcsfogalmai.
 

Hogy hányféle közelítés született és születik napjainkban e rejtélyekkel teli költői világhoz, összeszámolni is nehéz lenne. Ha a dantei mű(vek) meghatározó szerepét hajlamosak is vagyunk figyelmen kívül hagyni, a hozzá való különféle kapcsolódások – a kritikai kiadásoktól a személyes hangú jegyzeteken, esszéken át a modernizmus két metrómegálló között olvasható ponyva kiadványaiig – mindenképpen „tárgyi bizonyítékai” aktualitásának.

A számos megközelítés-vállalkozás közül egyet most épp kezemben tartok. A szerző (nem hiszem, hogy a magyar közönség számára ismerősen csengő) neve Barbara Reynolds. Ahogy a fülszövegből kideríthetjük: „jól ismert angol italianista, Dante-kutató és -fordító”. Kötetében arra tesz kísérletet, hogy Dantét (mint „költőt”, „politikai gondolkodót”, „embert”) és műveit komplex módon, de nem filológiai módszerrel vizsgálva „eljuttassa” az olvasóhoz, olyan képet vázolva közben, „amilyet korábban még senki sem készített róla”. Ezt egyrészt az életrajzi elemek és az a köré szövődő különféle legendák ismertetésével, másrészt a művek (nem elemzésével, sokkal inkább) elbeszélésével érné el. Ehhez kapcsolódóan két gondolatom támadt.

Elsőként, a kötet megjelenését ünneplő különféle fórumokat szemügyre véve az volt az érzésem, a könyv célba talált. Ugyanis népszerűsítő jellegű, ahhoz a hobbiolvasóhoz szól (elnézést a kifejezésért), aki nem olvassa Dantét, mert nem érti. Mondatomba, be kell lássam, két ellentmondás is került. Egy: Dante nem csak a (nevezzük most így) hobbiolvasó számára okoz nehézséget, hanem a legtapasztaltabb, agyafúrt értelmezőknek is beletörik itt-ott a bicskájuk (ne mutogassunk tehát ujjal a „hobbistákra”). Kettő: ha nem érti, talán azért, mert még nem olvasta (igazán), illetve ha nem olvassa (sehogy), valóban nem is értheti. E kacskaringós okfejtés után azt hiszem, azért világos, mire is szeretnék célozni. – Itt kell ugyanis számot vetnünk az úgynevezett popularitás buktatóival, s az ebből származó esetleges hamis képzetekkel.

Hiszen eddig még nem is lenne problémánk tényleges. Ha csupán a Dante-olvasás mind nagyobb népszerűségét óhajtó vállalkozás szép oldalát nézzük (kívánása maga a szépsége) elégedettek lehetünk, hisz gazdagodtunk egy olyan, oldalainak számát tekintve igen pazarul kivitelezett (tehát vaskos) művel, mely erre hivatott. Itt támad azonban második gondolatom. Vajon a „hittérítéshez” milyen eszközöket vehetünk igénybe? Csak azért, hogy a ma mindenkije számára világos, illetve népszerű legyen gondolatunk, hozzáállásunk, vajon mondhatjuk-e például Ovidius Átváltozásainak bizonyos pontjaira, hogy azok az Aeneis egyfajta „Reader’s Digest”-jét alkotják, még ha oly idézőjelesen is? S ha már (másik példa) Dante állítólagos drogfogyasztási szokásait taglaljuk, húzhatunk-e banális párhuzamot az ő (feltételezetten ajzószerek által kiváltott) víziói, és egy bizonyos Pamela Hansford Johnson spontán bekövetkezett látomásai között? Bizony komoly kétségeim támadnak, hogy a válasz igen.

Harmadszorra is ellentmondásba kerülök önmagammal, ha azt állítom, Reynolds könyvének olvasása mégis hasznos lehet. S ha eddigi pesszimista fogalmazásomból most, mintegy varázsütésre (csak mert terjengős érzelmi átmenetre nincs tér) optimistára váltok, már el is hiszem, minden buktatója ellenére a népszerűsítő jelleg éppen önmaga miatt lehet hasznos. Ha emberek százai Reynolds sorainak hatására elkezdik olvasni, sőt szeretni Dantét (vagy akár ha csak néhány tucat olvasótöbbletről van szó), már megérte. Még akkor is, ha elsőre nem azt a Dantét fedezzük föl a magunk számára, aki a szerelem-szeretetben látta és akarta megvalósítani önmagát (költészetét), hanem azt a szerző által is emlegetett rideg megfigyelőt és zord ítélkezőt, aki a Pokolban bűnhődők közt járva, s látva büntetésként rájuk rótt szenvedéseiket „dühödt kegyetlenséggel”, örvendezve „ízlelgeti annak élvezetét, hogy életben tarthatja sötét hírüket a földön”.

Nos, szemfüles olvasó, megint Rád vár a feladat, hogy eldöntsd (s inkább a szokott módon olvasással, mint anélkül), hogy az „új kép” Dantéról vajon tényleg új-e, s novitásának fényességében menynyire tudja kijátszani éber figyelmed. – Elhiszed-e, hogy ha Dantéról olvasol, az már épp annyi, mintha Dantét olvasnád, vagy lelkesedésed még kitart a művek olvasásáig/újraolvasásáig? Veled együtt abban reménykedem, levesszük a polcról, letöröljük róla a port kicsit, magunkhoz emeljük: ekképp válhat bennünk újra újjá, ami már megszületett egyszer. – Ezt magunk között hívjuk csak úgy: reneszánsz.

Barbara Reynolds: Dante
Ford.: Sajó Tamás
Európa Könyvkiadó, 2008
630 oldal, 4800 Ft

Rózsássy Barbara

Európa Könyvkiadó

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu