buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
A nagy átváltozás


2009.01.29

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Viktor Pelevin: Empire ’V’. Elbeszélés a valódi felsőbbrendű emberről (az orosz kiadás éve: 2006) című, magyarul frissen megjelent könyve mintegy folytatja a népszerű író azon regényeinek sorát, melyek középpontjában a főhős (illetve a hősök) metamorfózisa áll. Már egyik első regénye, A rovarok élete is a szokatlan és sokkoló átváltozások könyve, melyben elmosódnak a határok az emberek és rovarok között, időnként megőrződik az emberi lényeg, majd hirtelen a hősök hangyává, szúnyoggá, szkarabeuszszá lényegülnek át. Ebben a mitikus világban nincsenek határok, a létezés egyik szintjéből teljesen szabad az átjárás a másikba. Nincsenek itt stabil erkölcsi- és eszmerendszerek, a posztkommunista világ látszatvilág, melyben az emberiség jelentős tanai eltorzulnak, illetve „gyakorlati” alkalmazást nyernek.

Pelevin leghíresebb műve, a ma már kultuszregénynek számító Generation ’P’ (1998) a reklámról, mint a virtuális létezés metaforájáról, a modern Bábel-torony szimbólumáról szól. Itt már a beszédnek, a megnevezésnek sincs objektuma, eltűnt, szertefoszlott mind az életrajzi, mind a kulturális tér. A főhősnek, Tatarszkijnak is akkor kezd aktívan működni a „pszichikai tere”, mikor mint „copy-writer” a semmi szolgálatába szegődik (a posztszovjet „valóságban” nincs termelés, nincs vásárlóerő, a piac nem más, mint fantom), galócás, kokainos és LSD-bélyeges látomásaiban megidéződnek a pogány istenségek és rítusok, az ókori birodalmak, sőt még Che Guevara szelleme is, aki a virtuális valóság és az „identyzmus” törvényeit tárja fel előtte, azzal a végkövetkeztetéssel, hogy eltűnik az ember, akinek a szabadságáért küzdeni lehetne, s a „világvége egyszerű tévéadás lesz”. Tatarszkij, miután egyre magasabb fokra jut a reklámbiznisz hierarchiájában, a világ totális virtualizálódásának tényével találja magát szemben, az örökkévalóságot végképp bekebelezte a virtuális valóság. Kiderül, hogy „lényegében minden politikus egy tévéadás”, sőt az emberek a tévéből tudják meg azt is, mit gondolnak. Tatarszkij végül a végső átváltozás folyamatában a „Nagy Istennő” férjévé válik, ami a virtualizált világban a hierarchia csúcsát jelenti, majd a beavatási szertartás során ő maga is „vizuális sorrá” változik, s azzal vigasztalják, hogy „nem fáj, mikor szkennelik az embert.”

Az Empire ’V’ nagy átváltozása – a vámpír-lét totális kiteljesedése, s az emberi lényeg végső megsemmisülése. Egyébként Pelevin új regényében feltűnően sok az utalás a Generation ’P’ motívumaira, sőt bizonyos cselekmény-elemeire is. A főhős ebben a regényben is a posztszovjet kisember, aki az e világi szférában az örök lúzer, viszont a virtuális térben számtalan átváltozás alanyává (vagy tárgyává?) válik. Pelevin hőse a Roman Storkin névre hallgat, rejtett vágya, hogy megismerhesse a felső tízezer fényűző életét. Miután a moszkvai utcán megakad a szeme egy hirdetésen, amely azzal csábítja, hogy bekerülhet az elit soraiba, él a lehetőséggel, és végül egy lepusztult moszkvai ház egyik lakásában köt ki, ahol egy ismeretlen a bordásfalhoz kötözi. Kiderül, hogy vámpírok közé került, akik a világ urai, ők a „felsőbbrendű emberek”. Pelevinnek ez a könyve, a műfaji ismérveket tekintve, közelebb áll a fantasyhoz, mint a hagyományos értelemben vett regényhez. A történetnek csupán jelentéktelen részét foglalják el a jelenben és a hős múltjában játszódó események, a túlnyomó rész – az író gótikus romantikából és a keleti vallások tanaiból szőtt magánmitológiája, csak a fantáziában létező, alternatív világ, melynek strukturáltsága leginkább a számítógépes szerepjátékokra emlékeztet. Pelevin az Empire ’V’-ben ravaszul és bátran egyensúlyoz azon a szűk mezsgyén, amely a magas kultúrát és a tömegkultúrát választja el egymástól.

A regény története valójában Roman beavatását és tökéletes vámpírrá válását beszéli el. A hős új nevet kap, II. Rama néven kezdi meg új életét. Egyébként majdnem mindegyik fővámpír neve a különféle mitológiák istenségeire vezethető vissza: Brahma, Mitrász, Jehova, Héra, Ozirisz stb. A vámpírok, noha a világ urai, életmódjuk külsőségei azonban a posztszovjet „elit” életvitelét álcázzák. Õk hozták létre az embert, s belőlük vonják ki azt az italt, a „babloszt”, ami fenntartja őket. A vérszívást eufemizmussal helyettesítik: a vér – vörös folyadék, a harapás szinte észrevétlen, nyoma is alig marad, viszont ekkor a vámpír előtt feltárul a megharapott lelkének minden titka. A regény cselekményének menetében Románt, illetve II. Ramat kemény tanulási folyamatnak vetik alá; el kell, hogy sajátítsa a két alaptudományt, a „glamourt” és a „discurzust”, melyek „a modern kultúra két tartópillére”, s melyekről kiderül, hogy tulajdonképpen egy és ugyanazt jelentik, szimulákrumok. Vagyis virtualizálódott minden, az ember, a kultúra, a hatalom. A vámpírok birodalma az Ötödik Birodalom, aminek kapcsán értelmezést nyer a regény címe is. II. Ramanak ezt tanítója a következő szavakkal magyarázza el: „Ez az anonim diktatúra világuralma, melyet azért nevezünk ötödiknek, hogy ne keverjék össze a náci Harmadik Birodalommal meg a globalizáció Negyedik Rómájával. Ez a diktatúra (…) csak az emberek számára anonim. Valójában azonban ez a Vampire Rule humánus korszaka, a vámpírok egyetemes birodalma, vagy ahogyan titkos, szimbolikus formában írni szoktuk, az Empire V.” A regény végén a hős, miután sikeres párbajt vív Mitrásszal, a glamour és a discurzus főnöke, s egyben a fő istennő, Istar barátja lesz (Istar istennő mitologémája a Generation ’P’-ben is jelentős szerepet játszik.), s felkerül a jelképes Fudzsi tetejére, azaz „valódi felsőbbrendű emberré” válik.

Pelevin regényét lehet „ideologikusan” is olvasni, úgy, mint egy leegyszerűsítő példázatot: világunkban, a posztmodern korban minden csak szimulákrum, a láthatatlan pénz vérszívói irányítanak mindent. Úgy gondolom azonban, hogy ilyen vagy efféle tanulságot a regényben keresni felesleges. Ehelyett jobban tesszük, ha elmerülünk a fordulatos történetben, s az Empire
’V’-t igazi, szórakozató lektűrként olvassuk.

Viktor Pelevin: Empire ’V’. Elbeszélés a valódi felsőbbrendű emberről
Ford.: Goretity József
Európa Könyvkiadó, 2008
498 oldal 3000 Ft

 
 
 

Szőke Katalin

Európa Könyvkiadó

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu