buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Üveg-test-nyelv


2004.10.06

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

„Az élet útjának felére érve,
Homályos erdőn eszméltem magamra,
Egyenes ösvényről tévedve félre.”
/Dante: Isteni színjáték, Weöres Sándor fordítása/

Feszültséggel, ellentétekkel, titokzatossággal telített könyv. Látszólag egymástól alapvetően eltérő, szerteágazó témájú, különböző hangnemű, stílusú elbeszélések sora. A belső borítón, a címet követő műfaji megjelölés tizenhét önálló elbeszélést ígér. A visszatérő motívumok, a hangsúlyos metaforák, a többször felmerülő témák és ismétlődő problémakörök hálózata mégis pontosan megkomponált, egységes kötetet alkot. A többségében korábban önállóan is megjelent rövidebb írások most, egymáshoz illeszkedve, regényszerű folyamot hoznak létre. Alapvető irodalomelméleti és ontológiai problémákat taglalnak. Az alkalmazott fogalompárok kettősségeivel folytonos ellentéteket teremtenek. Álom, fikció vs. valóság; szavakká formálás vs. ki nem fejezhetőség; írói magárautaltság vs. szerző és olvasó eggyéválása, együttműködése; elfojtás, ellenőrzés alatt tartás vs. önmagára találás, felismerés; akaratlagosság vs. véletlen stb.

A nyelvezet szigorúan pontos, a szavak tudatosan a helyükön vannak. Folyamatos a reflexió a mű egészére, a benne zajló változásokra s az egyes nyelvi fordulatokra. Magának a nyelv szónak és szókapcsolatainak például többször is szerephez jutnak a konkrét, illetve az átvitt jelentésekből fakadó variációs lehetőségei. Az első három elbeszélésben az írói-szakmai nehézségek, valamint az emberi kapcsolatok kommunikációs zavarai kerülnek előtérbe. A megértés és kifejezés problematikája írásban és szóban egyaránt jelen van; papír és test egyformán akadályokba ütközik. A Hét évig anyatej, a Dzsibb és Dzsibbola című írások egy folyamat elindítói. Bennük a civilizáció előtti szimbólumok, tettek, ősi szertartások egy mára háttérbe szorult, elfojtott állapotot idéznek. Öntudatlan, szégyellt reakciókat, nyelv előtti kifejezési formákat hoznak mozgásba. Ez a felszabadító állapot a hatni képes alkotói munka feltétele. A bekövetkezett változást a kötet következő darabja tudatosítja is: „pedig akkor már nem voltak a Tatték… pedig azok teljesen átrendezik most a dolgokat, mindent, amiről eddig szó volt. Valahogy eltűnt a horizont, elmerült a város hézagaiban, Nem nagyon van már miről beszélni, amiről meg van, arról minek.” (A röhögés)

Ezt követően Sobriewicznek, a főhősnek az elbeszélései következnek. Eltérő aspektusból szemlélt, bizarr férfi-nő kapcsolatok, elhallgatott vágyak, feltörő indulatok, meddő megoldási kísérletek. „Rohan, rohan tovább az útvesztő horizont közelében feltáruló kijárata felé Sobriewicz, hogy az lecsapódjon előtte, és aztán sorra csapódjanak le előtte a kijáratok.” (Ki ismeri Fischer Máriát?) Emberi és írói útkeresés, az értelmezés folyamata ez. A belső mozgást a labirintus és a csigalépcső által kijelölt, többféle szintre, rétegre kiterjedő tér érzékelteti. Újabb fordulópont A virtuális kép című elbeszélés, mely ironikus formába öntött befogadásesztétika. A liber magnificus, azaz az író által legtökéletesebbre alakított mű és az olvasó találkozása, mely ideális körülmények között, a résztvevők aktív közreműködésével jöhet létre. Testi-lelki kommunikáció, író és olvasó, férfi és nő egyesülése. Az Otthon, a rizsföldeken című darabban azután a narrátor egyenesen női szerepben szólal meg. A kötet egészére jellemző freudi terminus- és metaforahasználat a záró elbeszélésekben sűrítetten jelentkezik (Kilencvenkilenc, Erdőmester, Az üvegváros).

Végül álom és valóság fedésbe kerül, ahogyan a műértési és az önmegismerési folyamat is egyidejűleg zajlik. Sobriewicz az első elbeszélésben felbukkanó véletlen kecske származási helyéig, az értelmezés addig ismeretlen mélységéig jut. Az idő intenzívvé, a három idősík egyszerre érzékelhetővé válik. A főhős üvegeken és tükrökön keresztül saját végleges arcának megtalálására tör. Megnyugtató végpontra, állandóságra mégsem lelhet. A folyamatos mozgás a pusztulás és a születés dinamikája. Egyúttal azonban a jövő reménye és a recepció lehetősége is.

Prágai Tamás: Ellenőrök a hatoson
Kortárs Kiadó
166 oldal, 1400 Ft

 
 
 

Vilcsek Andrea

Kortárs Kiadó

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu