buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Pohárszomj


2004.06.30

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

A 9. Budapesti Könyvfesztiválon, az „Elsõ Regény Fesztiválja” keretében a magyar olvasók is megismerkedhettek a klagenfurti születésû fiatal szerzõvel és elsõ regényével. Peter Truschner Maria Saalban nõtt fel, a salzburgi egyetemen kommunikációelméletet, filozófiát és politológiát tanult, jelenleg Berlinben él. 1990 óta publikál, színpadi mûveit a salzburgi TOI-Haus Theaterben mutatták be. 2001-ben jelent meg elsõ regénye, a Kígyógyerek (Schlangenkind), mely alapján egy év múlva a szerzõt az Európai Elsõregényes Írók Fesztiváljának osztrák résztvevõjévé választották. Az önéletrajzi ihletettségû regény nem tartozik a könnyed nyári olvasmányok közé, de elbeszéléstechnikájával, különleges, változatos stílusával, hétköznapiságában is fordulatos, feszültségekkel teli cselekményével, a prózából fel-felcsillanó poézisével bizton magával ragadja az olvasót. Az Ausztriában játszódó történet egy fiatalember fizikai, lelki, szellemi „szabadságharcát”, önmagával és környezetével vívott küzdelmeit örökíti meg, kritikus korképet is nyújtva fõként a hatvanas évek Ausztriájáról.

A regény fejezetei az emlékezet tükörcserepeiként illeszkednek egymáshoz, gyakori térváltással, megtörve az idõ linearitását, végül tükörré összeállva szembesítve, felfedve a fõhõst, számvetésre késztetve az olvasót. Az egyes szám elsõ személyû elbeszélés olyan belsõ, de az emlékezet ítélõ jellegébõl adódó távolságtartó nézõpontból láttatja az eseményeket, mely a történet, s fõhõs életkorában elõrehaladva, fokozatosan vált át a békaperspektíváról madártávlatra. Családregény? Fejlõdésregény? Lélektani regény? Egyik sem, s persze nem „klasszikus” értelemben mindhárom. A regény során voltaképpen több generáció részben ismétlõdõ tragédiájának elõterében egy megpróbáltatások során zárt világból szabaduló, fokozatosan identitást nyert fiatalember legmélyebb lelki titkai, alakulástörténete tárul fel. A történet szereplõi hétköznapi figurák, akik bármely zárt közösségben fellelhetõk, s éppen azáltal válnak nyomasztókká, hogy regénybeli „leleplezésük” napjainkra is vonatkoztatható korkritikaként kihangsúlyozza nyomorúságos jelenlétüket. Olyan személyiségek tárulnak az olvasó elé, akiknek története, sorsa már néhány jellemzõ vonásból felfejthetõ.

Egy hosszas oknyomozással önmagának „papírcsontvázakból” álló családfát kreáló, nemzetiszocialista, vegetatív életet élõ, megkeseredettségében teljesen érzéketlenné vált, önzõ, agresszív, egész családját uraló nagyapa. Egy csupaszív, gondoskodó, mindent eltûrõ, önfeláldozó, betegségében magára hagyott, sokat szenvedett nagyanya. Egy gyermekkorában sok lelki-testi sérülést szenvedett, menekülõ, törvénytelen gyermekét elõbb nagyszülõkre, majd pesztrára testáló, önzésében csak rászorultságában anyaszerepére ismerõ; az apjától elszenvedett sérülések, s egy sikertelen kapcsolat következtében egyik férfitõl a másikig csapódó anya. Egy frusztrált, szadista pesztra. Egy idõsebb, bandában vezetõ szerepet játszó, erõs, tisztelt „barát”. Egy jólétben nevelkedõ, testi-lelki nyomorék fiúcska, aki gúnyolt ellenségbõl avanzsál baráttá. Egy falu „bolondja”, bárki számára megkapható, sorsa által öngyilkosságba hajszolt fiatal lány. Egy törvénytelen gyermekként született, elõbb nagyszülõkre, majd nevelõnõre bízott gyerek, aki a szegényes, számára mégis titokzatos és szeretett vidéki „szabadságból” a városba kerül, anyja iránti megvetését valamiféle szeretetre váltva, az incesztus kísértésétõl elérkezve a szerelemben megélt szexuális szabadságig, a tájszólásáért gúnyolt vidéki gyerekléttõl a „tanult” felnõtt létig. És számos más hétköznapi ember, aki asszisztál az említettek mindennapokban megélt drámáihoz.

A történetbõl kibontakozó tragédiák sora ma már talán el sem érné az olvasók ingerküszöbét, ha az elbeszélõ nem keltené azt a hatást, mintha gátlások nélkül szólna, olyan szavakkal, melyek mögött megszenvedett jelentés sejthetõ. A hétköznapi szavak – anya, apa, család, szeretet, barátság, szerelem – itt abszolút fogalmakká válnak, „üres pohárként” tûnnek fel és „túlcsordulnak”, mondhatni a szomjazó fõhõs olthatja szomját, de az üres pohár emlékétõl, a szomjúság érzésétõl sosem szabadul. A megjelenített világ árnyoldalával való találkozás mégsem lehangoló. Részben a regény humorral, filozofikummal, költészettel telített bravúros nyelvi megoldásai miatt. Részben azért, mert szélsõségesen megfogalmazva a regényben a szabadság és az igaz (egyfajta igazság) érvényre jutása, létjogosultsága is kifejezést nyer. A szexualitásról, az elfojtásokról, titkolt, rejtett dimenziókról való nyílt beszéd itt nem posztmodern járulék, szabadság képébe bújtatott szabadosság, hanem „természetes” eszköze annak, hogyan lehet a legleplezetlenebbül szólni látszatról és valóságról, maszkokról és arcokról, hazugságokról és igazságokról, önáltatásról és számvetésrõl, emberekrõl és kiüresedett torzókról. Így mutatja meg a szerzõ egy fiatalember sorsának feltárásán keresztül az árnyékos oldal mellett a „napos oldal” lehetõségét is.

Peter Truschner: Kígyógyerek
Ford.: Adamik Lajos
Magus Kiadó
162 oldal, 1490 Ft

 
 
 

Ekler Andrea

Mágus Kiadó

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu