buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 25, vasárnap
Lajos és Patrícia napja





















Évfordulók:
1976: Eyvind Johnson halála
1977: Kós Károly halála (Kolozsvár)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Sínen vagyunk


2008.03.27

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Kit ne ragadna meg a modern civilizáció egyik legkimagaslóbb vívmányának, a vasútnak a bámulatos világa? Ennek születésébe és máig ívelõ (diadal)útjába kínál lebilincselõ betekintést ez a témájához méltó, impozáns album. Kiadója ajánlását idézve, „arra vállalkozik, hogy a vasút ma is íródó történetébõl kiemelje a legfontosabb mozzanatokat. Sorra veszi a fordulópontokat (...) az elsõ gõzmozdonyoktól a mai szupergyors expresszekig, majd a náluk is sebesebb mágneses lebegtetésû vonatokig, amelyek már a vasút alapjától, a sínpályától is elszakadnak, s fölötte lebegve siklanak.”

Mindezt a korszerû, igényes ismeretterjesztés legjobb színvonalán valósítja meg. Igaz, könnyû a Geographiának, hiszen a könyveinek eredetijét a National Geographic Society hozza létre, a magasszínvonalú természettudományos, föld- és néprajzi ismeretterjesztésben a világ legnagyobb közhasznú tudományos és oktatási szervezete, amelynek a legjobb szakírók és fotósok készítik a könyveit.

E hatalmas és részletes áttekintésbõl is kiérzõdik, hogy korunkban – a pénzvilágtól eltekintve – minden bizonnyal a vasút alkotja a legnagyobb és egyben legösszetettebb integrált szervezetet. Vonalaival és azok hálózataival elsõként fejlõdött országokon átnyúló, mind a technikai elemeiben, mind pedig a mûködtetés szervezettségét tekintve magas színvonalon egységesített, mai szóval mindinkább globalizált rendszerré. E nélkül nem tölthette volna be a rendeltetését. Szerepébõl és annak jelentõségébõl következik, hogy – bár erõszakot tenni bizonyos határok között rajta is lehet –, minden ország felelõsséggel tartozik a többieknek, hogy a Nagy Rendszer részét alkotó vonalait kellõképpen mûködteti, karbantartja és fejleszti. S hogy mi a ’kellõképpen’? Az is jól kiviláglik innen. És az itt olvashatókból is egyértelmû, hogy a vasút kora egyáltalán nem áldozott le, sõt minden bizonnyal új, erõs fellendülés elõtt áll, s fontos részévé válik a problémákon (remélhetõleg) diadalmaskodó jövõnek.

A kötet higgadt szakszerûséggel vezet végig a vasút történetén. Képanyaga gazdag, tartalmában is sokszínû, kitûnõ minõségû, és mind mûszaki, mind pedig történeti vonatkozásokban dokumentációértékû. A leírások hasonlóképpen jók, és – amennyire a mindössze 320 oldal terjedelembõl reájuk jutó hányad engedi – alaposak.

Az elsõ rész a vasút születését, és a kezdeti, 1830–1880 idõszakot tekinti át. Forradalmi hatású innovációvá az állati vonóerõt messze meghaladó erõgép alkalmazása tette – ennek létrejöttérõl szól az elsõ fejezet. A továbbiakban bemutatja a vasút térhódításának kezdeteit az öreg kontinensen, és azon túl. Vázolja szó szerint országformáló szerepét az Egyesült Államokban, s a vasparipa hódító útjának indulását Közép- és Dél-Amerikában, Afrikában, Ausztráliában, valamint Kínában. A második rész azt az idõszakot öleli fel, amelynek kezdetét és végét egy-egy máig is legendás, fogalommá vált vasút megszületéséhez köti: az Orient Expressztõl a Transszibériai Vasútig (1880–1900). Itt már megjelenik az új, máig is különleges vonzerõt jelentõ funkciója: a luxusvonat. A harmadik (1900–1930) a vasút nagykorúságának elérésérõl szól, s szó szerint mind szárnyalóbb alkotásokról – sokatmondó címe Rekordjavító vonatok. Ezt komor képsor követi: A vasút a háborúban (1930–1945). Bevezetõ része kiemeli, hogy a katonai célú vasúti szállítás szerepének fontossága már az elsõ világháborúban kiderült, s az Osztrák-Magyar Monarchia is, Olaszország is nagymértékben támaszkodott a vasúthálózatára mind a személyi állomány, mind a hadfelszerelés szállításában. Következik 1945– 1980: Az újjáépítéstõl az új európai vasúthálózatig. A háború végére az európai vasúthálózat szinte teljesen elpusztult, újjáépítését pedig új szorítások övezték. A továbbiakban pedig újabb megpróbáltatások jöttek (óh, mely ismerõs!): kevés a pénz, költségcsökkentés kell, leépítések a vasútnál. Ám az a hánykolódások ellenére is diadalmas fejlõdést ért el, s méltán zárja az idõszakot a Transzeurópa Expresszt és más jeles vonatokat bemutató fejezet. A hatodik rész a modern technikának és logisztikának a vasúti csodáit állítja elénk, amelyekkel az ember alkotóképességben szinte túltesz a mitológiák istenein is: Csúcssebességû vonatok 1980-tól napjainkig. A hetedik rész a vonatozás mai szerelmeseié: Nosztalgiavonatozás. Nagypályás nosztalgia:valódi ínyenceknek: korunk legszebb luxusvonatait ismerhetjük meg itt, s csodálatos szépségû vasútvonalakat.

Franco Tanel: A vasút története
A gõzmozdonytól a gyorsvasútig
National Geographic / Geographia Kiadó, 2007
320 oldal, 9990 Ft

 
 
 

dr. Osman Péter

Geographia Kiadó

 
Osztályzat:



 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu