buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Életleckék


2007.10.04

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

„Szilárd meggyõzõdésünk, hogy van a világon olyan könyv, amelyikbõl megtudjuk, kik vagyunk, mit akarunk és mit kell tennünk. Sajnos még nem tudjuk, hogy ilyen módon sok olyan könyvvel kell megbirkóznunk, amelyek nem visznek közelebb a célhoz.” De vigyázat: Charlie, Thomas Glavinic Hogyan éljünk? címû regényének elbeszélõ hõse még csak véletlenül sem Borges világkönyvtárában keresi a létezést megvilágító egyetlen könyvet. Charlie igazi neve Karl Kolostrum; nem semmi név, a Colostrum elõtejet jelent, és még gyógyszerként is létezik, sportolók elõnyben, az élet elsõ s ennek megfelelõen minden alapvetõ dolgát tartalmazó tápanyaga, a Karl pedig, hát igen, Karl úr, Helmut Qualtinger mindent túlélõ és kibeszélni tudó örökbecsû kispolgára.

Charlie, alias Karl Kolostrum tizenhat évesen kerül a szemünk elé, hízásra hajlamos, mi több, alapvetõen zabáló nagykamasz, aki éppen elsõ szexuális élményére startol rá, miközben egyfolytában életvezetési tanácsokkal telipakolt könyveket olvas. Harminchárom éves korában búcsúzunk el tõle; a csajokat továbbra is hajtja, de megvalósította egyik álmát, fellépett egy televíziós talk-show-ban, s felénekelte elsõ sláger-listavezetõ számát. Igaz, amikor elõször találkozunk Charlie-val, még nem tudjuk, hova vezet a közös kirándulás, az egyes szám elsõ személyû beszámolóé, Charlie-é, mely valójában többes szám elsõ személyben szól, bevon minket is a játékba, ránk kacsint, mintha mi is hasonszõrûek lennénk. És akár egy befutott karrierista utólagos visszapillantása is lehet ez a beszámoló az élet azon valamelyik felérõl, mely a pusztán gyermeki után van, s a nagykamaszkorból a felnõttlétbe átlendülés tapasztalatait fogalmazza meg: így lettem azzá, aki vagyok, a jó karrierkönyvek mintája szerint. De nem így van, hiszen elbeszélõnk egyfolytában életleckékkel traktál bennünket is, sõt kurziválja azokat, az olvasott tanácsokból leszûrve a maga megélte szituációkra a legkitûnõbb megoldást. Ne feledjük: Krisztus is ártatlan volt, mégis keresztre feszítették. És innentõl szabad a szubjektum léttere, szabad Ausztria és szabadok vagyunk mi is.

Végigkísérhetjük Charlie személyiségfejlõdését, ha volna neki olyan, mert nyolcvanhét százalékosan leragadó típus. Ami azt jelenti, önismereti teszt következik: kb. hetente fordul elõ, hogy nem szól, ha keveset adnak vissza a boltban, ritkán, hogy szóvá teszi, ha becsapják a piacon, gyakran, hogy nem szól, ha a hentes lejárt szavatosságú felvágottat sóz rá, hetente, hogy a taxisofõr sétakocsikázni viszi, de nem szól egy szót sem, naponta, hogy a vendéglõben rágós húst kap és száraz zsemlét.

S úgyis marad elõttünk a regény utolsó lapján – éppen Texas felett felrobban a Columbia ûrrepülõgép –, ahogyan megismertük 17 évvel korábban a regény elsõ lapján, akkor viszont a Challanger robbant fel. Mindösszesen a testsúlya növekedett a többszörösére, ahogyan vágyaiból, álmaiból, képzelgéseibõl is végeredményben ragyogó formára lelt: megvan mindig a nõ, megvan mindig az aktuális „Hogyan éljünk?” kérdésre a megfelelõ olvasnivaló. És nem az elsõ sorban hajtunk, ez nagyon fontos! Két robbanás keretezi Charlie történetét, s a közte lévõ idõben, ha nem is szó szerint, de maga is robbantgatja a körülötte élõket: elõbb egy nagybácsit sikerül árammal agyonvágnia, majd egy rendszeres pénzjövedelmet jelentõ nénikét halálra rémisztenie, míg végül aktuális barátnõjén hajt végre halálos gégemetszést egy lenyelt halszálka miatt. Nem szándékos tettlegességrõl van szó, csak úgy jön, hozzátartozik Charlie személytelenségéhez. A bíróság fel is menti minden esetben, s ami még perverzebb konzekvencia, minden egyes általa okozott haláleset után még pénz is áll a házhoz, az elhalálozott elõzetes gondoskodása folytán…

Thomas Glavinic szórakoztató és kíméletlen kritikát nyújt a médiát colostrumként megélõ korszakról és az elszemélytelenedésrõl. Charlie látszatléte éppen a másolatban van, szövegekbõl, élettanácsokból építi fel saját életét, s a minta mintát követ; túlélõ fajta, beleél, és hagyja a dolgok menetét, nem rohan elébe semminek. Glavinic sorozatos szituációkomikummal ábrázolja az egyáltalán nem szimpatikus regényhõs még csak nem is csetlését-botlását. És az eltelõ tizenhét hosszú évbõl az olvasó alig vesz észre valamit. Glavinic megállítja az idõt, vagy egyhelyben járatja a figuráját.

A Hogyan éljünk? posztmodern pikareszk-regény. Dagadt, nõre és kajára fókuszáló nagykamasz felnõttünk Kanttal szemben Karl Mayt részesíti elõnyben egyetemi tanulmányai alatt, s hogy ne csupán a családi kötelék adományaiból éljen, hol vöröskeresztes adománygyûjtõként, hol taxisofõrként keresi meg az azonnal elkölthetõ minimális bevételt. A 3-4 oldalas betétek laza íve így nem csupán az idõ kimerevítését célozza, de a fejlõdés gondolatát is kifigurázza. Glavinic tudatosan játszik rá a különbözõ médiumok tudatformáló hatására; az éjszakai betelefonálós rádiómûsoroktól kezdve a csúcsot jelentõ tévés face to face beszélgetõs mûsorok degenerált mûködési elvéig, éppen egy újabb, beleélõ generációról rántja le a leplet. A talk showba is úgy jut be hõsünk, hogy a szereplõválogatáson valójában rejtett kamerával veszik fel a várakozási idõt áthidaló hódítói akcióját.

Glavinic finom humorral jelzi a populáris médiumok szubjektumfelszámoló és másolat-létet generáló szándékait. És ebbe a csapdába, ez a legnagyobb átverés, kezdettõl fogva, mintegy determináltan sétálunk bele. A reflexiómentes, boldogságközpontú életmód nem engedi meg a kritikai szemlélõdést. Biztonságban lenni, takarásban lenni, nem feltûnni. Charlie álmaiban vágyott nõit menti meg és rockerként hódít, és álmodozásai messze nem sérülnek a valóság ütköztetésében. És mindent kipróbál, amit a pillanatnyi értékrelativizált társadalmi összefüggésrendszer kínál és megenged. A homoerotikától a hirdetéses szexen át a kocsmázásig, a füvezéstõl a szocialista diákösszejövetelek bulijain át a Twin Peaks lakóközösségi bámulásáig mindennek tapasztalati helye van. Igaz, nem ismeretelméleti jelleggel.

De a Karl Mayt olvasó Karl, alias Charlie a korszak társadalmi és kulturális felépítményeire is fittyet hány: Handkéról szóló vitákba nem bonyolódunk bele, hogy a berlini fal leomlása mit jelent, fiatal és osztrák lévén nem tudjuk pontosan, Jörg Haider pedig sámánista hatásra nyilvánvalóan Kemal Atatürk reinkarnációját jelenti.

Glavinic a magyarul is olvasható Daniel Kehlmann (A világ fölmérése), Arno Geiger (Jól vagyunk) és további fordítanivaló kollégái mellett (Franzobel, Wolf Haas, Paulus Hochgat-terer neve itt a mérvadó) új, generációváltó beszédmódot és mûfaji gazdagságot képvisel. Kultúratudományos és ismeretelméleti paródiák, krimik és pszichotrillerek, a nagyokra jellemzõ életmûjellegû interjú- és metaregények, de mindenekelõtt olvasmányos és történetközpontú, s a nagy osztrák dinoszauruszokkal szemben némi tiszteletlenséget is megengedõ sztorizások, ha úgy tetszik, könnyed olvasmányok jelennek meg a nevük alatt. Mindenesetre ne feledjük Thomas Glavinic nevét; a 2004-es Hogyan éljünk? a negyedik könyve, tavaly a Die Arbeit der Nachttal az év regényírója lett Ausztriában, s idén sem mentes Glavinic-regénytõl a német könyvpiac.

Thomas Glavinic: Hogyan éljünk? Egy félsikertörténet
Ford. Fodor Zsuzsa
Kortina Kiadó, 2006
236 oldal, 1990 Ft

 
 
 

Bombitz Attila

Kortina Kiadó

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu