buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Füst Milán: A sanda bohóc


2004.12.02

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

A Füst Milán-sorozat új, majdhogynem újdonságnak számító kötete az életmű egy kevéssé ismert (önálló kötetben utoljára 1958-ban megjelentetett) érdekes darabjával lepi meg olvasóit. A feleségem története, a Hábi-Szádi, az Advent, a Kisregények és az Elbeszélések után merőben új írói arc jelenik meg A sanda bohócé mögött (alcíme szerint Goldnágel Efráim csodálatos utazása.) Füst Milán bohóc-maszkja nem teljesen ismeretlen: a groteszk, abszurd vonások meghatározó elemei más munkáinak is, ám Goldnágel Efráimban és társaiban igazi kifordított kis figurái kelnek életre egy kifordított világnak.

„Ezek marionettek” – írja a szerző Tájékoztatójában, és felidézi gyermekkora mély nyomot hagyó élményét, a városligeti Vitéz László-előadásokat. A sanda bohóc ily módon egy regény(ké)be oltott vásári bábjáték, olyan műfaj, amely hagyományaiban, humorában, szófordulataiban a leghívebben őrzi a középkori és későbbi dramatikus műfajok, a farce, a commedia dell’arte jellegzetességeit. Tobzódik a játékos, harsány, elrajzolt, frivol mozzanatokban, nyelvet ölt a világra, amelyet feje tetejére állít, „s aki kedvét akarja lelni benne, annak is a feje tetejére kell állnia” – javasolja Füst Milán bevezetőképp. Főhőse cirkuszi bohóc, azaz cirkusz nélkül maradt, elűzött szegény flótás, aki a a cirkusz kegyeibe való visszakerülés feltételeként azzal a feladattal indul el szerencsét próbálni, hogy szerezzen magának dicsőséget. (Természetesen nem határozzák meg számára, hogy mifélét.) Goldnágel nekilódul, s hamarosan a nagyvilágban, és a saját maga körül fonódó szerelmi sokszög szövevényében találja magát. A szórakoztató, bohócbeszédre komponált dialógusok során kirajzolódik egy csípős nyelvvel kritizált, visszás emberi társadalom rajza, melynek gyújtópontjában a hatalmi játszmák, a tásadalmi pozíciók kivívásáért tett erőfeszítések állnak. A sanda bohóc szereplői jelmezekbe bújtatott emblematikus alakok: a karikatúra sztereotípiáival megteremtett, viccesen elrajzolt lények, akik a maguk társadalmi posztja szerint akadályozzák vagy lendítik tovább Goldnágelt a bizonytalanul körvonalazott dicsőség megszerzésében. Regényében Füst az abszolút gyermeki, infantilis világképpel operál: a fogalmak jelentése fekete-fehér, az érzelmek intenzitása, megfogalmazásának módja között nincs lényegi különbség: a „szeretlek” az „utállak”, a „szerelmes vagyok beléd”, a „meg akartalak ölni” mondatai ugyanazon hangon, árnyalatnyi különbséget sem érzékeltetve szólalnak meg. Játékos súlytalanságban lebegnek szereplők és szavaik, hiszen minden csak tréfa és bolondság. A sanda bohóc mintáit tekintve tehát sokkal közelebb áll a kalandozós pikareszkregényekhez, mint valamely fejlődéstörténethez: bár Goldnágel kiérdemli dicsőségét és a tanulságok sem maradnak el, mégis minden fordulat esetleges és véletlenszerű. Az igazi regénytechnikai újítás a kronologikusan és térben egyaránt lineárisan szerkesztett formában rejlik: Efráim útja során folyton új figurákba botlik, miközben a képzeletbeli paraván mögül folyton felbukkannak és eltűnnek a kezdeti bonyodalom során felvonultatott társak, csetlenek-botlanak egymáson át és addig keresztezik egymás útját, míg végül mindenki célbaér és megtalálja számítását, elnyerve jutalmát és büntetését. Ami többé emeli a Goldnágel Efráim történetét egy kedves mesénél, az a kikacsintó bölcs derű és nyelvi lelemény, amellyel Füst Milán a visszásságok fölé helyezi a szeretetet és önzetlenséget. Efráim a pofonokat és fenékberúgásokat sorra kapó bohóc klasszikus figurája (innen sandasága, azaz kancsalsága is), így a tréfa mögött mindig felsejlenek a könnyek is. Győzelme titka kitartóan felvállalt bohócságában rejlik: ahogyan a világ abszurditására reagálva nagy bajban rögtön tótágast áll vagy tetszése szerint kitekeri magát, s máris megoldódik minden gond.

A sanda bohóc vizualitását nagyban köszönheti az illusztrácóknak is: Szűcs Édua rajzaiban páratlan humorral megrajzolva kelnek önálló életre a kedves kis figurák. A regény színszerű felépítése pedig meghódította már egyszer a színház világát is: 1981-ben mutatta be a Vígszínház „marionett-musical”-ként, Presser Gábor zenéjével.

Füst Milán: A sanda bohóc
Goldnágel Efráim csodálatos kalandjai
Fekete Sas Kiadó
144 oldal, 2000 Ft

Laik Eszter

Fekete Sas Kiadó

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu