buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Szánkban a szám


2006.09.06

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

„Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet…” – ezzel az egyszerű kijelentéssel indul Mózes első könyve, és egyúttal a teljes Írás, amelyet keresztények és zsidók egyformán szentként, azaz a Mindenhatótól valóként fogadnak el. Hogy ez a pár szó pontosan mit is takar? Nos, ennek kiderítése már eddig is több évezredes programot jelentett nemcsak a legbölcsebb rabbiknak, hanem minden gondolkodó embernek, beleértve a teológiailag fogékonyak mellett azokat is, akik a megismerés racionális módját részesítik inkább előnyben. A két, látszólag gyökeresen eltérő platformon levő tábor azonban több ponton is azonosságot mutat a világ keletkezésének mikéntje körüli kavarodásban: először is a magabiztos felszín mögött (akár bevallják, akár tagadják…) egyikük sem jutott még a Végső Válasz birtokába, másodszor viszont (bármily megdöbbentően fog is a kijelentés hangzani a „vallásos oldal” részéről) egy biztos: a magyarázat a számokban rejlik. Mint ahogy a teremtett világ mellett a Teremtő mibenléte is, hisz a kettő – az Alkotó és Műve - mélységes összefüggésben állnak egymással. Ahogy a Kabbala mondja az első pillanatról: az Örökkévaló világokká korlátozta önmagát…

Itt lépnek színre azok a végtelenül leegyszerűsített, szellemi esszenciájukat, isteni minőségüket pár tökéletes vonásban őrző alapstruktúrák, a Mindenható aspektusainak manifesztációi - a héber betűk. A kabbalista világképben az egyes hangok (és egyben számok) azonban mérhetetlenül többet jelentenek puszta ábécénél: mivel az Univerzum létrehozása általuk történt, ezért megértésük felfedheti a legbölcsebbek előtt a mindenség valamennyi titkát. A hozzánk hasonlatos földi halandóknak azonban – legalábbis egyelőre – marad az alaptájékozódás, amelyhez Raj Tamás könyve tökéletes segédanyag: igazán minőségi kivétel az ijesztő mennyiségben és megrázóan rossz minőségben áradó ezoterikus könyvcunami áradatában, amelynek „köszönhetően” a kabbala is áldozatul esett a divatokkultizmus kíméletlenül popularizáló hatásának.

Hozzá kell tenni, hogy az bizony csalódni fog, aki kimerítően részletes beavatást remél, amelynek során minden, eleddig rejtve levő titokról lehull a fátyol – a mű amellett, hogy érinti a héber írásrendszer kialakulását, fejlődését, a betűk jelentőségét szimbólumként, azok számmisztikai összefüggéseit, jelentésváltozatait, sőt a négybetűs istennév kiejtési variációit is, mindezt igencsak tömören, mondhatni dióhéjban tartalmazza, merőben a lényegre szorítkozva. Nagy részét a huszonkét betű számmisztikai skiccportréja képezi „aleftől távig”, Leibo meseszép szecessziós metszeteivel illusztrálva.

Ezek a rövid, tömör, egy-két oldalnál nem hosszabb összefoglalások értelemszerűen a héber ábécé sorrendjét követik. Az igencsak korlátozott terjedelem azonban nem jelent akadályt abban, hogy megfogalmazódjon egy-egy „betű-szám” karaktere. Pedig a dolog nem egyszerű, hiszen nem pusztán etimológiai elemzésekről vagy valamiféle furmányos számtani-logikai fejtörőkről van szó: a huszonkét betű ugyanis a huszonkét ezoterikus őstípus megfelelője. Nem véletlen, hogy az „alefbét” egy az egyben köszön vissza a tarot-kártya ún. nagy arkánumairól, amelyek a nyugati misztika gyakorlatilag teljes tudásanyagát ötvözik képi szimbólumokban, megvilágítva nemcsak a hangok, a számok, a bolygókként és asztrológiai jelekként ábrázolt princípiumok közötti öszszefüggéseket, hanem azt a végtelenbe nyúló analógiás láncolatot is, amely az egyes kabbalista archetípusoknak a teljes „személyiségrajza”.

Raj Tamás azonban nem megy el eddig – inkább csak meglengeti a csalit a téma iránt mélyebben érdeklődők számára, lényeges és tipikus vonásokat kiemelve, figyelemfelkeltő szellemi-misztikus kapcsolatrendszereket felvázolva, felvillantva a zsidó gemátria szédítő okkult mélységeit, még művelői számára is szinte átláthatatlan szövedékét. Ízelítőt kaphatunk a sokat emlegetett briliáns kabbalista elemző-értelmező technikából, megdöbbenhetünk okkult jelentésváltozatokon, új szemszögből vizsgálhatjuk a Szentírás eleddig sehogysem, vagy csak felszínesen, a „legális” teológia útmutatása szerinti hagyományos módon végiggondolt, netán egyenesen unt fejezeteit, és nem utolsó sorban közelebb kerülhetünk a zsidó Isten-, ember- és világértelmezés hosszú évszázadokig okkultnak számító útjához.

A mű az érdeklődőknek szokatlan, egzotikus szellemi kaland lesz – ám akik igazán nyitottak, azokhoz szóljanak Salamon király időtlen szavai: „Boldog ember az, aki megnyerte a bölcsességet, és az ember aki értelmet szerez. Mert jobb ennek megszerzése az ezüstnek megszerzésénél, és a kiásott aranynál ennek jövedelme… Az ő útai gyönyörűséges útak, és minden ösvényei: békesség.”

Raj Tamás: A héber betűk misztikája
Makkabi Kiadó
112 oldal, 2880 Ft

Szirtes Borbála

 
Osztályzat:



 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu