buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 21, szerda
Sámuel és Hajna napja





















Évfordulók:
1918: Lengyel Balázs születése (Budapest)
1943: Henrik Pontoppidan halála

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Hangosköny és a „tudás öröme” sorozatban
Interjú Kocsis András Sándorral, a Kossuth Kiadó vezérigazgatójával


2006.03.09

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Az 50 éves Kossuth valaha a párt könyvkiadója volt, és amikor a rendszerváltás követően ezer sebből vérzett a szakma, a Kossuth állt a lábán, mi több, a kiadói piac egyik zászlóshajója lett. Éves forgalma fogyasztói áron megközelítőleg kétmilliárd forint. Sikerének titkáról, a túlélési- és fejlődési technikáról beszélgetünk Kocsis András Sándor vezérigazgatóval.
 

• Milyen alapokra építhettek a könyvkiadás piaci világában?

Tudnunk kell, hogy a Kossuth nagyon erős könyves műhely volt, alapvetően a jól működő társadalom- és természettudományra alapuló ismeretterjesztő sorozatprofil miatt is. Elég, ha a legendásan népszerű Szivárvány- és a memoár sorozatra vagy a revelatív, nagy formátumú, keménytáblás Univerzum sorozatra gondolunk. Csak erre azonban nem lehetett a váltást építeni. Az első években mindenfélét ki kellett találni, például az akkori kereskedelmi szektort franchaise rendszer mögé rendeztük, 56 boltunk volt… Ez a már a múlté.

• Milyen most a kiadói szerkezet és a profilkínálat?

Ma a Kossuth-csoportot a Kossuth Kiadó Rt., a Ventus Libro Kft. és az Új Könyvbarát Kft. alkotja. Alapvetően az ismeretterjesztéssel foglalkozunk, ettől azonban időről-időre „kicsapongunk”, teszem azt a friss kiadású világirodalmi sorozattal. Az ismeretterjesztés mögé rejtettük a szlogenünket is, amit a húszas évekből emeltem át. Így szól: „Mi a tudás örömét kínáljuk.”

• Milyen piaci helyet sikerült ezzel elérni?

Nagyon kemény munkával a magyar fejlesztésű kiadványok területén komoly pozíciót. A nagylexikont kivéve a legerősebb magyar sorozatfejlesztő kiadó vagyunk.

•Mi kell a sorozathoz?

Egy ötlet, és annak megfogalmazása a kiindulás, amit nagyon sok szakember közös erőfeszítése juttat a produktumig. Például a hatkötetes Magyar Kódex egy-egy kötetében 65–70 szerző, lektor és együttműködő partner jelent meg, ugyanígy az építőművészetet a kezdetektől napjainkig feldolgozó hatkötetes Magyar Építészet sorozatnál. Hasonló a helyzet a hétkötetes Kontinensről-kontinensre című sorozattal, amit magyar szerzők, fotósok, filmesek készítettek, elég csak a kötetekhez tartozó, 60 perces CD-ROM-ot megnézni. Komoly elismerést váltott ki külföldön is. Mi adjuk ki a Mindentudás Egyeteme és a Magyar Tudománytár sorozatot, utóbbit a Magyar Tudományos Akadémiával együttműködve.

• Kiadói szemmel nézve mi a tudományos ismeretterjesztő sorozatok sikerének titka?

Az állandó, folyamatos fejlesztés. Jó példa erre a nagysorozat esetében a múlt év megítélésem szerint legnagyobb teljesítménye, a közel hatszáz oldalas Élővilág enciklopédia, melynek első kötete a Kárpát-medence állatait, a második pedig a növényvilágát dolgozza fel. Szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy ilyen formátumú enciklopédiát a könyvszakma ötvenévenként tud kitermelni. Hosszú időt és rendkívül alapos előkészítő munkát igényel… De ne csak a nagyokról, a kisebbekről is beszéljünk: végtelen büszke vagyok az Élővilág kiskönyvtárra. És ha már itt tartunk feltétlen meg kell említeni a Nemzeti Galériával közösen készülő, a magyar képzőművészet jeleseit bemutató Híres magyar festők sorozatot.

• Gazdag és színes képet festett. Jelenleg hány sorozat „fut”?

Tizennégy. Nem lehet kihagyni az útikönyv sorozatokat, jelesül a nagyon sikeres Nyitott Szemmel című, eddig tizenhat kötetes szériát és ugyancsak népszerű az ősszel beindított Városkalauzt. Áprilisban pedig az utazás témakörében egy meglepetéssel rukkolunk ki… Egyébiránt tavaly a Kossuth és a Ventus 218 címet jelentetett meg.

• A sorozatok és a kiemelkedő kiadvá-nyok mellett a legújabb, mondhatni „trendi” formában, a hangoskönyv kiadásban is jeleskedik a Kossuth. Mi a piaci motiváció?

Mielőtt a részletekbe merülnék, ne kerüljük meg azt a tényt, hogy 73 darab „termék” kifejlesztésével mi voltunk a legnagyobb CD-ROM kiadó. Hihetetlen energiát fektettünk bele, ennek dacára két évvel ezelőtt egy döntéssel töröltem a programot.

• Miért?

Egyfelől azért, mert megölte a feketepiac. Másfelől pedig azért, mert a CD- és DVD-világ elvonult a populáris tartalom irányába. Rossz és veszteséges út volt, le kellett térni róla. Hasonlóképpen ez történt januárban a számítástechnikai kiadással, amiben ugyancsak az egyik legnagyobbak voltunk. Közel száz címet adtunk ki, de fájdalom, az igény megváltozott, s bár a szívünk meghasadt, ezt a programot is törölni kellett. Mindezt azért mondtam el, hogy érzékeltessem, milyen gyorsan kell reagálni a piac változásaira. Nos, ilyen gyors döntés eredménye volt a hangoskönyvek kiadása.

• Pedig a hangoskönyv a hagyományoshoz képest megfelelő technikai hátteret feltételez…

… ami, leszögezhetjük, szinte minden háztartásban megvan. Sőt, már az autórádiók nagyobb részében is CD lejátszó működik.

• Ugyanakkor a hangoskönyv nem feltétlen nóvum, hiszen a vakok és gyengén látók évtizedek óta használják.

Ez igaz, sőt hozzátehetjük, hogy komoly könyvtárral rendelkeznek, csakhogy mivel úgy állították össze, úgy vették hanghordozóra, hogy nem fizettek jogdíjat, szó sem lehet kereskedelmi és forgalmazási tevékenységről.

• Vagyis kiadási értelemben a hangoskönyv vadonatúj termékfejlesztés. Milyen célcsoportnak?

Nyilvánvaló, hogy azoknak, akik a minőségi irodalmat kedvelik, szívesen olvasnának, de kevés az idejük, viszont audió CD-n és MP 3-as formátumban úgy hallgathatják, hogy közben egyéb tevékenységet végeznek. Miközben az irodalomkedvelő háztartási vagy kerti munkát végez, valamivel babrál, kedvenc regényét hallgathatja. Mi több, ha nem jut idő a mesemondásra, a gyereket is a hangzó szöveg ringathatja álomban.

• Nem beszélve az autósról.

Abszolút igazolódik az a piaci feltételezésünk, hogy a vásárlók javarésze az autós. Sokat ülünk gépkocsiban, sokszor órák telnek el, amíg abszolválunk egy dugót… ugyancsak hosszú idő telik el vidéki vagy külföldi utazás alkalmával. Amerikai és nyugat-európai tapasztalatok igazolják, hogy ezt a passzív időt remekül ki lehet tölteni hangoskönyvek hallgatásával.

• Mit a tapasztalatuk, milyen réteg a könyvhallgató?

Elsősorban értelmiségi, de nem szigorúan véve.

• Ehhez igazodik a kiadás?

Klasszikus magyar sorozatunkban Márai, Krúdy, Kosztolányi, Karinthy, Mikszáth, Gárdonyi, Molnár Ferenc egy-egy remekműve halható, amit megkönnyítettünk például Romhányival és a sikeresen beindult Rejtő Jenő-sorozatunkkal. Ezek a kiadvá-nyok általában 3-4 CD-t foglalnak magukba. Jelenleg húsz címmel rendelkezünk, de ebben az évben újabb tizenkilenc hangoskönyv kiadását tervezzük, és mint minden kiadványunkat, ezt is szisztematikusan építjük fel. Ezen kívül Irodalmi fülbevaló címmel új sorozatot indítunk, minden hónapban megjelenik egy CD-n próza vagy vers 1800 forintért. Januárban Oscar Wilde A boldog herceg, A csalogány és rózsa februárban Shakespeare Szonettek, márciusban Maupassant válogatott novellái.

• Azonnal biztosra mentek a hangos-könyvekkel?

Az első év befektetés volt, ennek dacára kiugró sikere volt például Örkény Egyper-ceseinek…

• Mi a hangoskönyvek sikerének titka?

Több részből tevődik össze. Például nagyon komoly marketingmunka húzódik a siker mögött. És az is döntő, hogy kinek a tolmácsolásában halhatók az irodalmi gyöngyszemek. Sikerült kiváló színművészeket megnyernünk, azt hiszem a névsor magáért beszél: Sinkó László, Für Anikó, Németh Kristóf, Rudolf Péter, Mácsai Pál, Lukács Sándor, Csákányi Eszter, Máté Gábor, Geszti Péter, Kaszás Attila, Nagy-Kálózy Eszter, Hegedűs D. Géza, Jordán Tamás…

• Szívesen vállalták?

Eleinte tartózkodtak, most viszont fordítva működik, nincs olyan színművész, aki ne vállalná boldog örömmel a felkérést. Gondot legfeljebb az időegyeztetés okoz, de megoldjuk…

• Mi a helyzet a kortárs irodalommal? Parti Naggyal, Eszterházyval?

Parti Nagy Lajoson erősen gondolkodunk, Eszterházy Pétert viszont, bár nagyon szerettük volna, jogi akadály miatt nem tudjuk kiadni. Ebből is látszik, hogy ennek a programnak is mennyi, de mennyi nehézsége és buktatója van. Persze, meg kell oldanunk. Teszem azt, Varró Dániel Túl a Maszat-hegyen című munkáját megjelentettük. Hangos-könyv kiadványaink 20–25 százalékát kortárs irodalom teszi ki, hiszen ideszámít Janikovszky Éva, Csukás István, Lázár Ervin.

• Egy-egy törzskiadvány 3-4000 forintba kerül. Másolják?

Igen… Ez a piaci kockázat. De mivel ezek a hangoskönyvek 3–4 CD-sek, reméljük, nem nagy számban. Egyébiránt védtelenek vagyunk.

• Egy kis játékos futurológia. A hangos-könyv, hordozóját tekintve digitális. Vajon mit változtat a számítástechnika-elektronika a könyvkiadásban?

Nehéz tippelni. Pár évvel ezelőtt azzal robbant a piac, hogy az e-book mindent forradalmasít. És tessék, jött az e-book, és az égvilágon semmit nem forradalmasított. A trend az, hogy a könyv, értékben nem, de volumenben visszahúzódik. A számítástechnika komplementerként működik, bele-beleharap a piacba, és ha úgy tetszik, a könyvszakmát bizonyos értelemben kanni-balizálja, de nem annyira, hogy félni kelljen. Mert a könyvhöz életérzés, hangulat, furcsa módon még a lakásberendezés is kapcsolódik. A könyvet az elektronika soha nem pótolhatja, a Gutenberg-galaxis nem szűnik meg, hanem kitágul.

Kossuth Kiadó

 
Osztályzat:



 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu