buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 26, hétfo
Izsó napja





















Évfordulók:
1979: Mika Toimi Waltari halála (Helsinki)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Az utolsó Nat Roid


2005.12.04

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Tandori vonzalma a bűnügyi irodalomhoz régi keletű. Láttuk, már a Talált tárgyban, egy fontos, hitvallásértékű versében Ph. Marlowe-t említi, sőt vele mondatja el legsajátosabb gondolatait. A Chandler-könyvek iránti rokonszenvét a különféle műfajú írásaiban fellelhető mottók, idézetek is bizonyítják. Az ő immár híres és szétolvasott regényei, melyeket a Nat Roid anagrammával jegyez, életművének szerves darabjai. Ezekben a bűnügyi szál ürügyén és mellett olyasmit mond el és úgy, amit és ahogyan másutt nem. Itt nyersebben szól például a szexualitásról vagy a tudatmély dosztojevszkiji, nabokovi bugyrairól. Drasztikusabb és közönségesebb vicceket enged meg amúgy sem szívbajos szereplőinek.

A Nat Roid-krimit szokatlansága miatt (bár az alkatrészek, elemek, fogások egy része klasszikus) félünk talán méltó irodalmi rangján kezelni. Jól látjuk a rétegeket: a sztoriét, a filozófiáét, a költői meditációkat, a drasztikumét – de az egész: ideig-óráig zavarba ejt. Az epikai szintek passzításoktól, hegesztési varratoktól mentesek, ez ad klipszerű vibrálást szóban forgó könyveinek. Dejan és Joe Lopiccolo hasonlítanak ebben-abban szerzőjükre. De tőlük függetlenül is ott a szerző saját aurája, fáradtságai, dühe, viccei, szavai, madarai is – és idézetként bizonyos olvasmányélményei, melyek megőrzik máshonnanvalóságukat. A legkülönfélébb síkok és hangfekvések harmonizált feszültségben vannak. Olvasmányként ezek a könyvek nehezen hasonlítható ízegyüttessel szolgálnak a vállalkozó kedvű, kitartó olvasónak. Hogy könnyű olvasmányról lenne szó, azt nem állíthatjuk, de a szó szoros értelmében szórakoztató is, borzongató is.

A kemény, érdes és atmoszférikus bűnügyit létbölcseleti megjegyzések, fanyar szójátékok, vulgáris lexikájú beköpések fűszerezik. A személyes utalásokat is rejtő bűnügyi történet sejtelmessége és feszültsége ugyanabból a kételyből fakad, amelyet már oly jól ismerünk az egyéb Tandori-művekből: Egy bizonyosság van: a semmiig eljutni. Ez a pascali gondolat előlegezi és alapozza azt a „mozgó feladványt”, hogy van-e egyáltalán történés, van-e mit megoldani; ha történt valami, úgy történt-e, ahogyan a szereplők feltételezik. Ez a szövegtörténésre koncentráltság az újregényes krimitechnikával is rokonítható – a Radírokkal, az Oroszlánszájjal, Auster gondolatjátékaival, B. Ellis szado-mazochista szélsőségességével.

Ezek az egyébként sokat fecsegő (klasszikus krimifogás!) de a szükséges helyen mindig továbblendülő kompozíciók fáradtan, felületesen olvasva, nem is élvezhetők. De igazi bűnügyi történetekként sem okoznak csalódást. Bierce, Dürrenmatt, G. Greene, Robbe-Grillet, Duras, Szerb Antal, Karinthy Frigyes után Tandori érdemben módosította a modern, irodalmi értékű bűnügyi történetről való elképzeléseinket, ebben a műfajban is felmutatta a csak reá jellemző változatot.

A sorozat utolsó darabja 1984–85-ben keletkezett: három összefüggő regény. A korábbiaknál jóval több az akció, a kíméletlenség, az eseményeket értelmező-átértelmező szereplői „duma”. Mindenki (?) valamely érdekből cselekszik; látjuk ki mit gondolt, olvassuk „mi lett volna ha…” jellegű feltételezéseiket stb. Ha ehhez hozzávesszük a szereplők sokszoros kapcsolatrendszereit (szeretők, rokonok, barátok, bosszúálló ős-ellenségek), és hogy számos hasonló név van, a nő-férfi identitás sem biztos (álruhák, átoperálások, maszkok), a figurák alkoholisták, kábítósok, hallucinálnak, hazudoznak – nos, akkor egy olyan típusú elbeszéléssel van dolgunk, mely nem célelvű, hanem körforgó és önérdekű. Azaz: a professzionálisan kidolgozott részletek nyújtanak élményt, és kár is kérdezni: mi lett a vége? (Gondoljunk Tarantino Ponyvaregényére: a véres, szexes, ironikus-szadisztikus, kliséhalmokból épít eredetit.)

Az Írd hozzá a vért gyűjtőcím alrészei: Másik halál nem is kell? (I.) Itt az állatnyomozók: Bertam Derger, Dejan Tradics, Joe Lopiccolo (Gracula, Ron Sadle a korábbi részekben kimúltak), és Quentin Pureower is nekik dolgozik. Rejtélyes körülmények között végzi a Lissardi-Thibert Horror-Stúdió tűzszerész tudósa. Is. Egy elmebeteg szekta embereket rabol el: aki bevallja bűnét gyors halállal, aki nem (mert ártatlan) lassú, borzalmas szenvedések közt múlik ki. Az Élni túl világos (II.) kínál kutya- és emberkibelezést, robbantást, nyakelmetszést. Itt lövik szét tűzpárbajban… nem mondom kit, de megjegyzem, a szóban forgó önelbeszélő meghalás-jelenet igazi narrációs bravúr. Az Írd hozzá a vért! (III.) kellőképpen perverz (fél?)pornó eszközökkel is él. Lichthofban kiakasztott majd szétlőtt emberek, úszómedence lefolyóban vívott tűzpárbaj, helikopteres-mesterlövészes összecsapás, kézigránátos akció sokkolja az olvasót. Kinyírnak jó pár fontos szereplőt a rosszak közül, de sérüléseibe belehal egy központi jófiú-figura is (azért neki is sok vér tapadt a kezéhez). A befejező képsorokban elhangzik a kétségbeejtő, mély értelmű biztatás: „minden ugyanott folytatódik, ahol abbamaradt”.

A Kossuth-díjas, sokműfajú, különc író ínyenceknek való vaskos kötete kapós bestsellernek ígérkezik.

Nat Roid: Írd hozzá a vért!
Tandori Dezső búcsúzik Nat Roid-tól
Szó Kiadó
664 oldal, 2900 Ft

Doboss Gyula

Szó Kiadó

 
Osztályzat:



 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu