buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Érj utol!


2003.07.03

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

A huszadik századot, háborúi és soha máskor nem látott szörnyűségei miatt számos negatív jelzővel illették már, és ezek közül bizonyára előkelő helyen áll a hazug jelző. Vámos Miklós új regényében, ha áttételesen is, a hazugságok és hazug emberek századáról olvashatunk, azokéról tehát, akikről mi, magyarok legalábbis, tudjuk, hogy hamarabb utolérni őket, mint a közmondásos sánta kutyát. Nem kétséges ugyanakkor, hogy a hazugság, a hazugsággal való szembenézés, illetve a leleplezések kezelése egy nemzet sorstörténetében legalább olyan fontos szerepet játszik, mint az egyéni sorsok alakulásában. Vámos ezzel a párhuzamossággal játszik el, amikor egy a századot átívelő, csalódásaival és kilátástalanságával együtt is tipikusnak nevezhető asszonysorson keresztül a huszadik századi Magyarország ugyancsak kesernyés történetét írja meg. Az 1910-ben született, a regény zárófejezetében kilencvenkét éves nő fiktív önéletrajzként is olvasható, nyolc fejezetre osztott élettörténete ennek megfelelően egy-egy történelmi fordulóponthoz, illetve a Horthy- és Kádár-korszak nyugalmasnak egyáltalán nem nevezhető hétköznapjaihoz kötődik.

Vámos már előző regényében, az Apák könyvében is kísérletezett az elbeszélői hangok megsokszorozásával, azzal tudniillik, hogy az egységesnek feltételezett elbeszélő az egyes fejezetekben más-más (élet)korban szólaljon meg, méghozzá az épp akkori nyelvállapotának megfelelően. Az új könyvben például a gyermekkor a gyerekkori közeg svábos tájszólásával, a fiatalkor pedig egy barátnőtől átragadt szögedies szóalakokkal mesélődik el, hogy aztán a regény további részei már a mai magyar köznyelv szótári rendjének megfelelően alakuljanak. Ez a stiláris játék egyrészt érdekesebbé és tagoltabbá teszi a szöveget, másrészt viszont számos regénytechnikai problémát vet fel, melyeket Vámos csak részben old meg. Nehéz például elképzelni, hogy valaki képes lenne hetven-nyolcvan, vagy akárcsak húsz-harminc évvel ezelőtti dialektusában beszélni – pláne írni! –, és hogy az egyes nyelvi rétegeket ilyen élesen el tudná különíteni saját megnyilatkozásaiban. Sokkal érthetőbb és indokoltabb is ugyanakkor a helyzet, ha ismét arra gondolunk, hogy itt nem az élettörténet áll a középpontban, hanem mintegy ehhez kapcsolódva az ország története, melynek a főhős élete csak egy lehetséges, és tulajdonképpen tipikus eleme.

Ezért nem lenne egyébként az sem meglepő, ha az olvasók könnyedén találnának a saját családi legendáriumukból ismerős momentumokat a regényben. Vámos, egyébként komoly háttérismeretek megmozgatásával és feltűnő érzékenységgel, elsősorban ugyanis a mindenkori átlagember életét és majd minden korban azonos problémáit – pénztelenség, lakásgondok, érzelmi bizonytalanság - jeleníti meg. De ide sorolódnak a hazugságok és hűtlenségek, vagy akár az önismert hiányának következményei is, melyek így vagy úgy szintén általános konfliktusforrásnak nevezhetők. A regény nagy erénye viszont, hogy sikerül elkerülnie a téma által ugyancsak felkínált moralizálgató konklúziókat, azaz még véletlenül sem nem állítja például, hogy hazugságok nélkül jobban alakult volna a főhősnő élete, és hogy tehát nem érdemes a problémákat hazugságok mögé rejteni, mert előbb-utóbb úgy is minden kiderül. Ehelyett sokkal inkább a hazugságok elkerülhetetlenségére, és okainak vizsgálatára helyezi a hangsúlyt, és a fejezetcímek akrosztikonjával is – „IGAZSÁG?” – inkább a hazugság és igazság viszonyának bonyolultságára, a kérdőjellel pedig az alternatíva bizonytalanságára mutat rá.

A fülszöveg mindemellett – talán erre érdemes végül még odafigyelnünk – azt ígéri, hogy a regényben mindaz összesűrűsödik, amit szerzője a nőkről tud, illetve amit e tudásából elmondani érdemesnek tart, és ez bizonyára nem is kevés. A regény főhőse mindenesetre egy nő, Éva – a vezetékneve, és vele identitása is, a házasságok és a magyarosítás miatt szinte fejezetenként változik –, aki egy tipikus női sors lefelé húzó fordulatain mind átmegy: árvaság, szenvedélyes szerelem tizenévesen, válás a szülés után, munkanélküliség, betegségek. Eközben viszont végig az alázat és az önfeladás mozgatja, azaz a legritkább esetben dönt a saját érdekei szerint, mindig mások, a férfiak és gyermeke szempontjait tartja elsődlegesnek. Ő maga aztán szép lassan el is veszik, a regény végén már nem is egyes szám első személyben, hanem mint egy másik emberről, harmadik személyben beszél önmagáról. A regény lassú és díszített nyelve, illetve az elbeszélő érdeklődésének iránya női szerzők műveire emlékeztet, és talán ez utóbbi igazolja leginkább a fülszöveg ígéretét: a nők e regényben esendőek, alázatosak, nyitottak és érzékenyek, ráadásul mindez a női gondolkodásra és figyelemre jellemző nyelven van elmondva. Vagyis akár azt mondhatjuk, és ez ebben az esetben feltétlenül dicséret, hogy Vámos e regény írása során nővé vált, ötéves, tizennyolc éves és kilencvenkét éves nővé. Az egyébként többszintű szerepjáték tehát majd minden elemében sikeresnek látszik, bár talán – ha már a női és férfi gondolkodás különbsége is szóba került – minezt a női olvasók tudják majd igazán pontosan megítélni.

Vámos Miklós: Sánta kutya
Ab Ovo
268 oldal, 2300 Ft

 
 
 

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu