buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Az Év Internetes Kereskedője


2006.09.07

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége és az Inter-Európa Bank Rt. által alapított elismerő címet tavaly nyerte el a Bookline.hu. A díj odaítélésének egyik szempontja a forgalom nagysága volt. A fiatalnak számító internetes könyvkereskedés 2002-ben 14, 2003-ban 40, 2004-ben 200, 2005-ben 600 millió forint forgalmat bonyolított, az idei évre pedig másfél milliárd forint bruttó árbevételt tervez. Mire ez az interjú megjelenik, a Bookline.hu papírjaival már a Budapesti Értéktőzsdén is lehet kereskedni. Dietrich Tamással, a Bookline.hu Nyrt. vezérigazgatójával Lafferton Kálmán beszélgetett.
 

• Jó egy évvel ezelőtt, mint a Céhis Kft. egyik tulajdonosával, ügyvezetőjével beszélgettem veled. Mikor és hogy kerültél a Bookline-hoz?

A tavalyi Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon megkeresett Márffy György, a Bookline Rt. elnöke és megkérdezte, nem lenne-e kedvem a Bookline-nál dolgozni. Rövid gondolkodás után igent mondtam és 2005 júniusa óta itt dolgozom, mint vezérigazgató.

• Mikor jött létre a Bookline?

A Bookline elődjét 1999-ben Márffy György, a Központi Antikvárium vezetője alapította. Kezdetben informatikával, majd antikvár könyvek internetes kereskedelmével foglalkoztak. A cég 2002-ben indította az általános könyvkereskedelmet, ekkor már a legfrissebb könyvek is bekerültek a kínálatba. A Bookline növekedését kezdetben nagyon segítette, hogy mintegy húsz antikváriummal áll szerződésben, így ezen üzletek könyvajánlata is szerepel a kínálatban, természetesen nem az aukciós könyvek. A cég kezdetben a Központi Antikváriumban működött, majd az ELTE épületében bérelt helyiséget, 2005 áprilisa óta van székhelyünk az Ecseri úton. Ez egy majd 2000 négyzetméteres raktárépület, amelyet saját igényeink szerint átalakítottunk és korszerűsítettünk, ahol jelenleg 75 embert foglalkoztatunk. Az alapfeladatok ellátása mellett június óta kiegészítő tevékenységként nagykereskedelmi tevékenységet is folytatunk. A Bookline bérli még a Céhis Kft. Pólus Centerben és a Rákóczi úton található boltjait, amelyek már teljesen a cég arculatát tükrözik.

• Miért volt szükség ezekre a boltokra?

Eddig a Központi Antikváriumban tudták átvenni az interneten megrendelt árut azok a vásárlóink, akik nem kérték a könyv házhoz szállítását. Az antikvárium azonban egyedül már nem győzte kiszolgálni a vevőket, ezért a Bookline új boltok nyitása helyett bérbe vette a Céhis Kft. boltjait.

• Milyen a napi, illetve éves forgalmatok?

A múlt héten egy akciós napon hatmillió forintot meghaladó volt a forgalmunk. Ami az éves számadatokat illeti, 2002-ben 14, 2003-ban 40, 2004-ben 200, 2005-ben 600 millió forint volt a Bookline könyvforgalma. Az idei évre másfél milliárd forintot terveztünk, s ha az időarányos teljesítést nézzük, akkor minden reményünk megvan a megvalósulásra.

• Minek köszönhető ez a dinamikus forgalomnövekedés?

Több dolognak is. Egyre többen használnak Magyarországon internetet és a közismert előnyei miatt egyre többen vásárolnak a világhálón. Ezzel párhuzamosan egyre jobban terjed a hitelkártya használata is. Nem gondolom azt, hogy mindenki az interneten fog vásárolni, mert a bolti vásárlásnak is megvan a hangulata, de bizonyos könyvek esetében kevésbé fontos az, hogy belelapozzon az ember, illetve, ha már eldöntötte valaki, hogy milyen könyvet szeretne venni, akkor az internetes vásárlás gyors alternatívát kínál. Szakemberek szerint néhány év múlva az internetes könyvvásárlók aránya nálunk is 10-15% között lesz, jelenleg ez a szám mindössze 2%. Ha teljesül az idei tervünk, akkor a Bookline már egyedül hozza ezt a forgalmat.

• Hogyan lehetséges, hogy más, korábban indult, tőkeerős könyvkereskedők internetes forgalma, növekedési üteme elmarad a Bookline mögött?

Amíg a nagy könyveseknél – Alexandra, Libri, Líra és Lant – az internetes könyvforgalom csak egy pici szelete a könyvforgalmuknak, addig az csak egy üzlet a sok könyvesboltjuk közül. Mi ebből élünk, erre koncentrálunk. Mi nem a könyvesboltok irányából közelítjük meg a könyvkereskedelmet, hanem az internet világa felől. Külön informatikai fejlesztési csapatunk van, amely nagyon gyorsan reagál a változásokra és a kihívásokra. Feladata többek között, hogy megoldja, hogyan lehet a leggyorsabban és legszínvonalasabban kiszolgálni a vevőket. A világhálón történő kereskedésben, csakúgy mint a könyvesboltok között, egyre inkább szolgáltatási verseny bontakozik ki. Természetesen van árverseny is, hiszen tizenöt százalék körüli kedvezményt mindenki megad törzsvásárlói, internetes és akciós kedvezmények formájában, de nem az a meghatározó.

• Az elmúlt napokban folytatott akciótok, amely három könyv vásárlása esetén 25% kedvezményt biztosít a vételárból, azért nem jelentéktelen. Ráadásul ellentétes az MKKE versenyszabályzatával, amely új könyvek esetében fél éven belül tiltja a leárazást. Lévén a Bookline is MKKE tag, az akciótok nem vált ki tiltakozást az Egyesülés, illetve a konkurencia részéről?

Az árstruktúra a tengerentúli internetes kereskedelemben másképpen működik. Ott a sikerkönyvekből adnak 30–40%-os kedvezményeket és adott esetben később csak teljes áron lehet megvásárolni. Az internet világában tehát hozzászoktak a vevők, hogy nagyon nagy árengedményeket kapnak. Ezt nyilvánvalóan nem lehet egy az egyben a magyar struktúrába átvinni, mert az teljesen más. Jelen pillanatban a piacvezető könyvkereskedők közül van, aki az interneten egész évben 25%-os árengedménnyel árusít. Egy másik könyvkereskedő, igaz csak egy hétvégi akció keretében, 24% kedvezményt adott a vásárlóinak. Mi magunktól soha nem kezdeményeztük volna ilyen magas kedvezményt, ráadásul ezt eddig csak 8–10 napos akció keretében alkalmaztuk. Nekünk is van 20%-os tartós kedvezményünk három könyv vásárlása esetén, de ez azért van, mert nagyon nagy a csomagolási és kiszállítási költségünk.

• Egyike vagy az MKKE versenyszabályzata internetes könyvkereskedelemi szabályzata előkészítőinek, hol tartanak most ezek a munkálatok?

Amikor készült az Egyesülés versenyszabályzata, Magyarországon még nem volt internet, ergo hiányzik belőle az internetes könyvkereskedelem szabályozása. Hogy szükség van rá, és aktualizálni kell a versenyszabályzatot, az nem kérdés. Mivel a Gazdasági Versenyhivatal hosszú időn keresztül mostanáig vizsgálta az Egyesülés versenyszabályzatát, a munkálatok szüneteltek. Azon leszek, hogy mielőbb megszülessen ez a szabályozás, s amint megszületik a tagok által elfogadott szabályzat, a Bookline is ennek keretében kíván működni. Azonban nem rejthetem véka alá, hogy a magam részéről nagyon nehéznek látom a szabályozás megalkotását. Ugyanis ha arra gondolok, hogy Egyesülésen kívüli tagok is kereskednek az interneten, akik fütyülnek erre a kérdésre, vagy miután az interneten mindenki „egy kattintás távolságra” van a másiktól, semmi akadálya sincs annak, hogy valaki egy távoli országból működtesse internetes könyvkereskedelmét, amelyre már nem kötelezőek az itteni szabályok. Belátható, hogy nagyon komoly problémákat vet fel az internetes könyvkereskedelem szabályozása, de ezzel együtt muszáj szabályozni. Ráadásul a könyvszakmára is terjednek át olyan marketingfogások, amelyek eddig ismeretlenek voltak, a félrevezető reklámok, amelyek tovább fokozzák a káoszt. Ahhoz, hogy ez a szabályozás megfelelő kereteket biztosítson az internetes könyvkereskedelem számára, arra van szükség, hogy a legnagyobb cégek mellé álljanak és magukra nézve kötelezőnek ismerjék el.

• Augusztus 28-dikától a Bookline részvényei megvásárolhatók a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT), a magyar könyvszakmából elsőként, mit reméltek ettől a lépéstől?

Nem csak a magyar könyvszakmából, hanem a interneten kereskedő cégek közül is elsőként lettünk tagja a BÉT-nek, szerintem mi vagyunk a legkisebb cége. Úgy gondoljuk, hogy a tőzsde is megmérettetése egy cégnek. Az értéktőzsdén való jelenlét eleve jelenti az átláthatóságot, a bárki által ellenőrizhető anyagi helyzetet, szerkezetet, egyúttal pedig nagyobb figyelem irányul a cégre. A tőzsdétől többek között azt reméljük, hogy a jövőben tőkebevonást tesz lehetővé a számunkra, először azonban meg akarunk erősödni és megbízható tagjává szeretnénk válni az értéktőzsdének. Örömmel számolhatok be arról, hogy a Bookline 100 Ft-os névértékű papírjaival közel tízszeres áron, 900 Ft-os átlagértéken kereskedtek az első nyitónapon, ami azt mutatja, hogy komoly érdeklődés mutatkozik a Bookline papírjai iránt és jelzi a cég iránti bizalmat.

• Te hogy látod, a konkurencia hogyan ítéli meg a Bookline sikertörténetét?

Az egészséges verseny része, ha születnek felnövekvő cégek. Nem biztos, hogy az a jó, hogy egy-két cég határozza meg a magyar könyvpiacot. Jelen pillanatban két cég kiemelkedik a mezőnyből, az Alexandra és a Libri, a Líra nem sokkal követi őket. Az, hogy még néhány cég felnő hozzájuk, az a magyar könyvszakmának biztosan jót tesz. Az viszont visszavetheti a kis hálózatok és könyvesboltok fejlődését, ha az élvonal nagyon megerősödik.

Lafferton Kálmán

 
Osztályzat:



 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu