buy Windows 10 Professional Key buy Windows 10 product Key microsoftwarestore.com www.troilus.es anneshealinghands.nl canada goose jas parajumpers outlet
2019. augusztus 24, szombat
Bertalan napja





















Évfordulók:
1838: Kölcsey Ferenc halála (Cseke)
1899: Jorge Luis Borges születése (Buenos Aires)

Összes évforduló...

 



Archívum
Elofizetés

 

Legyen a kezdőlapja az UjKonyvPiac.hu!(IE)Tegye az Új KönyvPiacot kedvencei közé!(IE)UjKonyvPiac.hu-t a Sidebarba!(NS6+)

 













 
Voyeur a vásznon


2005.07.01

A cikk nyomtatása...Küldje el e-mailen...

Andzrej Bart regénye Lengyelország történelmének három évszázadát mutatja be, egy viharvert, antik portré nézőpontjából. A Rien ne va plus hőse egy falra akasztott festmény, pontosabban egy idős sienai arisztokrata vászon és olaj fogságába merevedett ördögien élethű arcképe. A történet szerint Tommaso d’ Arzipazzi, még a tizennyolcadik század végén örökítteti meg magát, a szó szoros értelmében. A halálosan beteg olasz nemesúr annyira fél a végtől, hogy nem átall üzletet kötni a Sátán cimborájának tartott festővel, Solterinivel – s paktumuk szerint a piktor olyan bűvös festményt készít róla, ami a test halála után befogadja a kiöregedett bonviván lelkét és tudatát. A művelet sikerül, d’ Arzipazzi saját arcképeként éli túl jelenét. Mint jól sikerült portrét csodálja őt az utókor, elajándékozzák és megvásárolják, adják-veszik a tizenkilencedik és huszadik század emberei, mint ahogy azt más antik művekkel is szokás. Az egykori hedonista és szenvedélyes szerencsejátékos pedig iróniával, hűvös távolságtartással figyeli újabb és újabb tulajdonosait, új szórakozása a leselkedés lesz. Hazát vált – Itáliából Lengyelországba költöztetik – és nyelveket tanul; falról falra, otthonról otthonra vándorol, látja kurtizánok és polgári, nemesi famíliák életét. Ő a lengyel családi és nemzeti történelem élő tanúja – a mindig változó enteriőr egyetlen állandó darabja, a fix pont. Generációkat kísér és búcsúztat el: látja mindennapjaikat – gyászt és örömöt, férji és feleségi félrelépéseket. A történelmi változásokra általában fedéladóinak beszélgetéseiből, viselkedéséből következtethet, néha azonban közvetlenül is szembesülhet az eseményekkel – az ezernyolcszázas évek elején például parasztfelkelők dúlják fel, a második világháború során pedig bombatalálat éri ideiglenes otthonát. Arzipazzi néma voyeurként éli meg a király uralmát, s a Lengyel Kommunista Párt diktatúráját is – a történelem általa válik személyessé.

Andzrej Bart regényében a nemzeti múlt és az egyéni életút egyesítésére törekszik, több-kevesebb sikerrel. Könyve olvasmányosnak, néhol izgalmasnak mondható. A Rien ne va plus valós történelmi tényeken alapul, kalandos, olykor humoros is, ám nem eredeti, nem markáns, és hiányzik belőle a plaszticitás. Már a festménybe zárt szellem gondolata sem érdekes, hisz a bűvös arckép, mint a mozdulatlanságba dermedt lét szimbóluma, régi, jól bevált klisé az irodalomtörténetben – az alapötlet Oscar Wilde vagy Nyikolaj Vasziljevics Gogol művei (Dorian Gray arcképe; Az arckép) után tehát nem mondható éppen falrengetőnek. A szegre akasztott arisztokrata nem tűnik hiteles szereplőnek. Bár egyénileg reflektál a körülötte történő eseményekre, saját emlékekkel és álmokkal bír, inkább a külvilág viszonylatában létezik. Minden részletet megtudhatunk tőle a többi szereplő által titkosnak hitt pásztorórákról, bőbeszédűen meséli el, hogy a környezetében élők közül ki, mit és hogyan evett vacsora közben, de azt nem tudjuk meg tőle, hogy milyen egy kép keretei között élni. Érzi-e saját festett testét, fehér selyemnadrágjának tapintását, van-e felmázolt szobájának csak általa látott belső tere? Fáj neki, ha színei megfakulnak, ha por lepi be a vásznat? Nem derül ki a regényből.

Beszédmódja sokszor durva és anakronisztikus – olyan szlengszavakat használ, amilyeneket egy tizennyolcadik századi arisztokrata akkor sem ejtett volna ki a száján, ha történetesen ismeri ezeket (kikészít, benyalni, stb.). Problémás átlátni a regény eseményhálózatát is. Mivel Bart több tucatnyi karakterrel „dolgozik”, a főhőse körül állandóan változó szereplőgárda alaposan összezavarja az olvasót. Családok, magánzók jönnek és mennek, néha egy kis szex, hosszas háborúk és rövid békeidők —ez lenne hát a lengyel történelem egy festett öregúr (avagy Andzrej Bart) előadásában.

Andrzej Bart: Rien ne va plus
Ford.: Pálfalvi Lajos
Európa Kiadó, 512 oldal, 2800 Ft

 
 
 

Koncz Tamás

Európa Könyvkiadó

 
Osztályzat:



Az eredmény kijelzéséhez minimum
10 szavazat szükséges

 

 
Fórum

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.
Írja meg véleményét a Fórumra!

Felhasználói név:
Jelszó:
Amennyiben nincs még felhasználói neve és jelszava, kerjük itt regisztrálja magát!

Hozzászólás:

 

 
 

 


Partnereink:


Honlaptérkép


©1997-2019 Új KönyvPiac
Minden jog fenntartva.
Tel: (06 1) 210-9933; Fax (06 1) 210-9935
E-mail: ujkonyvpiac@ujkonyvpiac.hu